از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

زندگینامه اوباما، رئیس جمهور جدید آمریکا

درباره باراک اوباما نخستین رییس جمهور سیاه پوست تاریخ آمریکا

باراک حسین اوباما دوم (متولد ۴ اوت ۱۹۶۱ ایالت هاوایی)، عضو حزب دمکرات ایالات متحده آمریکا‌، سناتور جوان ایالت ایلینوی، و چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا‌ است. او از سال ۲۰۰۷ با برپایی کمپین انتخاباتی برای ریاست جمهوری، خود را به عنوان کاندیدای حزب دمکرات و به عنوان یک چهره سیاسی ملی در آمریکا شناساند. او از زمان کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا، پایان دادن به جنگ عراق را مطرح کرد. او در سوم ژوئن سال ۲۰۰۸ به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شد.

مذهب
وی چهار سال از دوران نوجوانی خود را در جاکارتا گذرانید، و زاده پدری کنیایی است. او یک مسیحی فرقه پروتستان و از شاخه کلیسای متحد مسیح (United Church of Christ) است.
باراک اوباما فرزند یک کنیایی سیاه‌پوست و یک زن سفیدپوست از اهالی ویچیتا ایالت کانزاس است.
اگرچه پدر و پدرخوانده او هردو مسلمان بودند اما او یک مسیحی بار آمده و در ۴ سالگی که در اندونزی زندگی می‌کرد، به جای شرکت در مدرسه «مکتب مذهبی مسلمانان» به مدارس کاتولیک و یا سکولار رفته است.

دوران تحصیل
پدر و مادر اوباما در دانشگاه هاوایی در مانوا با یکدیگر آشنا شده بودند. مادر اوباما با وجود مشکلات عدیده موفق شده بود در رشته مردم‌شناسی در همان دانشگاه مدرک دکترا دریافت کند.
اوباما نخست در ۱۹۸۳ لیسانس علوم سیاسی با گرایش روابط بین الملل از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد.

در سال ۱۹۸۸ پس از چند سال کار در شیکاگو با گرفتن وام تحصیلی وارد دانشکده قانون دانشگاه هاروارد شد. در هاروارد سرعت پیشرفت اوباما چنان شتاب پیدا کرد که در سال دوم تحصیل خود در هاروارد به ریاست ژورنال مشهور نشریه قانون هاروارد انتخاب گردید. وی در دوران ریاست خود به این سازمان که توسط نیروهای متخاصم دانشجویی اصولگرا و لیبرال منفصل گشته بود، تعادل بخشید.
اوباما بزودی دکترای حقوق خود را از دانشگاه هاروارد با کسب درجه «افتخار» دریافت نمود. دانشکده حقوق دانشگاه شیکاگو بلافاصله از او سریعا بعنوان یک هیئت علمی جدید استخدام بعمل آورد.

سیاست
اوباما در ۴ ژانویه ۲۰۰۵ وارد سنا شد.با وجود تازه وارد بودن در واشنگتن او گروهی از مشاوران خبره را که معمولا سناتورهای تازه کار به آن توجهی نمی‌کنند به کار گرفت. او«پیت روز» ، کهنه سرباز قدیمی در امور سیاست ملی را به عنوان رییس ستاد خود انتخاب کرد. او همچنین «کارن کورن بلو» اقتصاددان را به عنوان معاون سیاسی خود منصوب کرد. وی همچنین مسئولان اجرایی پیشین کلینتون، «آنتون لیک» و «سوزان رایس» را به عنوان مشاوران سیاست خارجی خودش برگزید.

اوباما پنجمین آفریقایی آمریکایی است که به سنا راه پیدا کرده و همچنین سومین آفریقایی آمریکایی است که با رأی بالا به عنوان سناتور برگزیده شده‌است. وی تنها سناتوری است که عضو کمیتهٔ حزبی سیاهان کنگره‌است.«سی کیو» که هفته نامه‌ای فرا حزبی است، او را براساس تمام آرا و مصوبات سنا بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ وفادار ترین دموکرات معرفی کرده‌است . وی همچنین براساس نظرسنجی انجام گرفته از سوی مجله نشنال ژورنال به عنوان لیبرال ترین سناتور در سال ۲۰۰۷ انتخاب شده‌است.

نامزدی ریاست جمهوری
باراک اوباما در فوریه سال ۲۰۰۷ در ایالات ایلینوی در یک سخنرانی اعلام کرد نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ خواهد بود. ستاد انتخاباتی وی موفق به جلب ۵۴ میلیون دلار از حامیان در نیمه نخست سال ۲۰۰۷ شد که رکوردی در جلب سرمایه نسبت به انتخابات سالهای پیش از آن بود. نظر سنجی‌ها نشان داد که او با سناتور هیلاری کلینتون دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری حزب دمکرات رقابتی تنگاتنگ دارد همچنین او در انتخابات مقدماتی مجمع حزب دموکرات در ایالت آیووا نفر اول شد و در ایالت نیوهمشایر با اختلاف ۳ درصد بعد از سناتور کلینتون در جایگاه دوم قرار گرفت.باراک حسین اوباما با بدست آوردن ۲۹۷ امتیار در حالیکه هنوز آرای ۱۰ ایالت شمارش نشده است حد نصاب ۲۷۰امتیاز را کسب کرده و پیروزی خود را قطعی کرد.”باراک اوباما” نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا تاکنون توانسته است از آراء اولیه 27 میلیون نفر از مردم برخوردار گردد.

گزارشگر سی‌ان‌ان در این باره گفت که رای‌‌گیری اولیه امسال به بالاترین نقطه خود رسیده تا جاییکه در ادوار گذشته چنین تعدادی به چشم نمی‌خورد.

در ادامه این گزارش افزوده شد که تعداد زیادی از را‌ی‌دهندگانی که قرار بود در انتخابات اولیه شرکت داشته باشند موفق به دادن رای در روزهای قبل نشدند ولی درصدند امروز رای خود را به صندوق بیندازند.

سی‌ان‌ان در ادامه گفت علیرغم 27 میلیون رایی که اوباما در را‌ی‌گیریهای اولیه بدست آورده‌است به نظر می‌سد که تعداد زیادی از مردم به حمایت از نامزد دموکرات‌ها پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند.

در ادامه این گزارش افزوده شد که تعداد زیادی از مردم ایالت‌های مهم آمریکا که در دوره پیشین ریاست جمهوری به جرج بوش رئیس جمهور کنونی این کشور رای دادند ساعت‌ها در صف‌های رای‌گیری منتظر مانده‌اند تا به نفع یکی از نامزدهای ریاست جمهوری رای دهند.

یکی از رای‌دهندگان ایالت اوهایو در مصاحبه با خبرنگار سی‌ان‌ان گفت که تاکنون بیش از 6 ساعت است که در صف مانده است و یکی دیگر از رای‌دهندگان از ایالت فلوریدا اظهار کرد که پس از سه ساعت انتظار در صف هنوز شانسی برای رای دادن پیدا نکرده است که این دیوانه‌کننده است.

به گزارش «فردا»؛ اوباما هم اکنون ۴۴ امین رئیس حمهور ابالات متحده و اولین سیاه پوستی است که برای این مقام انتخاب شده و پانزدهمین نامزد دموکراتهاست که به پیروزی می‌رسد. در تاریخ انتخابات این کشور تاکنون 19 نامزد جمهوریخواه توانسته‌اند کرسی ریاست جمهوری آمریکا را فتح نمایند.

انتخابات این دوره ریاست جمهوری آمریکا توانست در دو زمینه مشارکت عمومی و هزینه‌های تبلیغاتی رکوردشکن نیز باشد. در حالی که در انتخابات سال 2000 حدود 649 میلیون دلار و در سال 2004 مبلغ یک میلیارد و شانزده میلیون دلار هزینه تبلیغات نامزدها شده بود، در این انتخابات 2 میلیارد و 500 میلیون دلار هزینه تبلیغات دو حزب بوده است. بدین ترتیب با رشد حدودا 150 درصدی این هزینه‌ها انتخابات امسال پرهزینه‌ترین انتخابات دنیا لقب گرفته است.

حساسیت رقابتهای انتخاباتی به حدی بود که نامزد دو حزب حتی پس از رای دادن نیز به مبارزات انتخاباتی خود ادامه دادند؛ نکته جالب توجه این بود که ستاد انتخاباتی مک‌کین در ادامه تبلیغات منفی خود علیه اوباما، روز گذشته با پخش کلیپی از قول فیدل کاسترو، تلاش نمودند اوباما را نامزد مورد علاقه وی و مشابه اورتگا و چاوز نشان دهند.

هفته‌نامه تایم در شماره ۲ مه ۲۰۰۸، پنجمین فهرست سالانه «بانفوذترین زنان و مردان جهان» را منتشر کرد. در این رده‌بندی، اوباما در مقام سوم در ردهٔ «بانفوذ ترین رهبران کشورها و انقلابیون» جای داشت.

باراک اوباما اولین بار با ایراد سخنرانی اصلی در گردهمایی حزب دموکرات آمریکا درسال ۲۰۰۴ توجه بسیاری را در عرصه ملی و بین المللی جلب کرد. اوباما در این سخنرانی، که «جسارت امید» نام داشت، با تکیه بر زندگی و تاریخچه شخصی خودش به صحبت درباره آرمان‌های آمریکا پرداخت:

باراک اوباما
پدر من با کار زیاد و پشتکار توانست فرصت درس خواندن در مکانی جادویی «آمریکا» را بیابد. کشوری که مهد آزادی و فرصت برای بسیاری از آنهایی بود که پیشتر به این کشور آمده بودند

باراک اوباما بعد از پیروزی چشمگیر خود در سال ۲۰۰۴ که چند ماه پس از این سخنرانی بو دبه چهره محبوب رسانه هاو شخصیتی قابل توجه در واشنگتن تبدیل شد که دو کتاب پرفروش نیز به نام خود منتشر کرده‌است، اولی «رویاهایی از پدرم» که نه سال پیش از وارد شدن به مجلس سنا نوشته شده و متشکل از خاطرات اوست. دومی «جسارت امید: اندیشه‌هایی در بازپس‌گیری رویای آمریکایی» که بیانگر افکارش راجع به تاریخ و وضعیت کنونی ایالات متحده‌است. اوباما از حمایت اپرا وینفری، یکی از ستارگان محبوب تلویزیون آمریکا برخوردار است. این ستاره نه تنها از او خواست که نامزد انتخابات شود بلکه در تبلیغات انتخاباتی او نیز تلاش فعال دارد.

باراک اوباما به احتمال زیاد به عنوان اولین سیاه‌پوست در تاریخ کشور آمریکا که در پی یک مبارزه انتخاباتی طولانی بر رقیبش هیلاری کلینتون پیروز شده‌است نماینده حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۰۹ خواهد بود. سرانجام در تاریخ ۷ ژوئن سال ۲۰۰۸ تنها رقیبش هیلاری کلینتون از رقابت دست کشید و گفت بطور کامل از آقای اوباما حمایت می‌کنم.
رقابت با مک کین

پس از پایان انتخابات اولیه در حزب دمکرات و پیروزی اوباما،رقابت او با مک کین برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری آغاز شد.جان مک کین اوباما را به بی تجربگی در سیاست خارجی متهم می‌کند.در نقطه مقابل اوباما در اظهار نظری مک کین را جیره خوار شرکت‌های نفتی دانست ولی توکر بوندز سخنگوی مک‌ کین با رد این اظهارات اعلام کرد که این سناتور اوباما بود که به لایحه‌ انرژی بوش - چنی که معاهده‌ای پرسود برای کمپانی‌های نفتی بود رای مثبت داد و نه جان مک کین.در اوت ۲۰۰۸ باراک اوباما جوزف بایدن را به معاونت خود در این رقابت انتخاباتی برگزید.

نخستین رییس جمهور سیاه پوست آمریکا شدن

باراک اوباما،همسرش میشل،و دو دخترش
باراک اوباما،همسرش میشل،و دو دخترش

باراک اوباما نامزد دموکرات در انتخابات امریکا پس از پیروزی در ایالتهای اوهایو و ویرجینیا ، در ایالت فلوریدا نیز پیروز شد و 297 رای الکترال کسب کرد.
براساس قوانین انتخاباتی امریکا هر نامزدی که بتواند از مجموع 528 کارت الکترال 270 کارت الکترال را از آن خود کند رئیس جمهوری امریکا خواهد شد .
اوباما نخستین سیاهپوستی است که در تاریخ امریکا رییس جمهور این کشور می شود.

شعار اوباما در این انتخابات ما نیازمند تغییریم بود

برگرفته از :ویکیپدیا پارسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد