از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

رهنمودهایی درباره روغن: فواید و مضرات

اطلاعات نا‌مفهومی‌ درباره روغن وجود دارد. امیدوارم رهنمودهای زیر درباره نقش روغن در سلامتی شما، مثمر ثمر باشند. 

حقایق درباره روغن روغن‌هایی که از سبزیجات، آجیل‌ها و دانه‌ها گرفته می‌شوند، اسید‌های چرب ضروری را که برای عملکرد مغز و اعصاب مهم می‌باشند را فراهم می‌کنند. روغن‌های گیاهی که در سوپر مارکت‌ها یافت می‌شوند تحت فرایندهای شیمیایی و حرارتی تهیه شده‌اند که کیفیت روغن را از بین می‌برند- پختن، تقطیر، عصاره گیری، تصفیه و مواد نگهدارنده فراوان. علاوه بر این، خیلی از این روغن‌ها در معرض نور و آفتاب قرار می‌گیرند و پر از آفت‌کش‌ها می‌شوند. همه این موارد باعث تشکیل رادیکال‌های آزاد می‌شوند که به خواص مفید اسیدهای چرب آسیب می‌رسانند. برای اطمینان از خرید روغن، روغن‌های کم فراورده شده را خریداری کنید. حتما روغن را ظرف 3 ماه مصرف کنید تا از فاسد شدن آن جلوگیری شود. روغن را در یخچال یا در شیشه‌ای در تاریکی قرار دهید.

 

چربی: خوب، بد و بسیار بد

سه نوع چربی وجود دارد. چربی های تک گانه غیر اشباع، چند گانه غیر اشباع و اشباع شده. چربی‌های تک گانه غیر اشباع شامل روغن زیتون، کنجد، کانولا، بادام، ماهی و بزرک می‌شوند. این دسته از چربی‌ها خیلی مفید می‌باشند و حاوی اسیدهای چربی از قبیل امگا 3 و اسید لینولینک گاما (GLA) هستند که برای رشد و عملکرد مغز، سلامت پوست، سلامت عروق، عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن، باروری مهم و ضروری می‌باشند. مارگارین، روغن ذرت، روغن آفتابگردان، روغن هیدروژنه گلرنگ جزء چربی‌های چند گانه غیر اشباع می‌باشند. متاسفانه، این چربی‌ها تصفیه شده هستند و دارای حجم زیادی چربی غیر اشباع می‌باشند. چربی غیر اشباع به وسیله روغن نباتی هیدروژنه به وجود می‌آید و در ایجاد سرطان و بیماری قلبی سهم دارد. چربی‌های اشباع شده که خیلی مضر می‌باشند شامل کره، روغن بادام زمینی، نارگیل و پیه خوک هستند. این دسته از چربی‌ها سطح تری گلیسیرید و کلسترول را افزایش می‌دهند و در نهایت منجر به سکته و حمله قلبی می‌شوند. بنابراین از خوردن آنها اجتناب کنید.

 

 دو روغن عالی، روغن زیتون و کنجد
روغن زیتون تاثیرات مفیدی روی لیپیدهای خون دارد و فشار خون را پایین می‌آورد. بر اساس سازمان بهداشت جهانی (WHO)، نزدیک به 60 درصد سکته‌های قلبی و 50 درصد بیماری‌های قلبی بر اثر فشار خون بالا ایجاد می‌شوند. فشارخون بالا هر سال عامل مرگ 1/7 میلیون نفر می‌باشد. اخیرا یک پژوهش حاکی است که مصرف روغن زیتون فشار خون را پایین می‌آورد.(فشار خون سیستولیک و دیاستولیک)
 
روغن کنجد
پر مصرف‌ترین روغن بین چینی‌های صد ساله روغن کنجد می‌باشد. این روغن به سبب طعم آجیل مانند خود خیلی لذیذ می‌باشد و همچنین خواص درمان بخش قابل توجه‌ای را در خود دارد. چینی‌ها روغن کنجد را سازنده خون، مفید برای کبد و کلیه و روده محسوب می‌کنند. این روغن غنی از اسید فیتیک و آنتی اکسیدان می‌باشد که از سرطان جلوگیری می‌کند. برای بهبود سلامتی به غذا و سالادها روغن زیتون اضافه کنید تا همچنین طعم آنها را افزایش دهید. روی غذا یا دسر دانه یا روغن کنجد بریزید. دیگر انتخاب‌ها، روغن گردو، بزرک و سویا می‌باشند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد