از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

عجب صبری خدا دارد !-شعر معینی کرمانشاهی

عجب صبری خدا دارد

 

    عجب صبری خدا دارد !

    اگر من جای او بودم .

    همان یک لحظه ی اول ،

    که اول ظلم را می دیدم از مخلوق بی وجدان ،

    جهان را با همه زیبایی و زشتی ،

    به روی یکدگر ، ویرانه می کردم .

    □

    عجب صبری خدا دارد !

    اگر من جای او بودم .

    که در همسایه ی صد ها گرسنه ، چند  بزمی  گرم عیش و نوش می دیدم ،

    نخستین نعره ی مستانه را خاموش آن دم ،

    بر لبِ ، پیمانه می کردم .

    □

    عجب صبری خدا دارد !

    اگر من جای او بودم .

    که می دیدم یکی عریان و لرزان ، دیگری پوشیده از صد جامه ی  رنگین ،

    زمین و آسمان را

    واژگون ، مستانه می کردم .

    □

    عجب صبری خدا دارد !

    اگر من جای او بودم .

    نه طاعت می پذیرفتم ،

    نه گوش از بهر این بیداد گر ها تیز کرده ،

    پاره پاره در کف زاهد نمایان ،

    سبحه ی ، صد دانه می کردم .

    □

    عجب صبری خدا دارد !

    اگر من جای او بودم .

    برای خاطر تنها یکی مجنون صحرا گرد بی سامان ،

    هزاران لیلی ناز آفرین را کو به کو ،

    آواره و دیوانه می کردم .

    □

    عجب صبری خدا دارد !

    اگر من جای او بودم .

    بگرد شمع سوزان ِ دل عشاق سرگردان ،

    سراپای وجود بی وفا معشوق را ،

    پروانه می کردم .

    □

    عجب صبری خدا دارد !

    اگر من جای او بودم .

    به عرش کبریایی ، با همه صبر خدایی ،

     تا که می دیدم عزیز نابجایی ، ناز بر یک ناروا گردیده خواری می فروشد ،

    گردش این چرخ را

    وارونه ، بی صبرانه می کردم  .

    □

    عجب صبری خدا دارد !

     اگر من جای او بودم .

    که می دیدم مشوش عارف و عامی ، ز برق فتنه ی این علم ِ عالم سوز مردم کش ،

    به جز اندیشه ی عشق و وفا ، معدوم هر فکری ،

     در این دنیای ، پر افسانه می کردم .

    □

    عجب صبری خدا دارد !

    چرا من جای او باشم .

    همین بهتر که او خود جای خود بنشسته و ، تاب تماشای تمام زشتکاری های این مخلوق را دارد

    وگرنه من به جای او چو بودم ،

    یک نفس کی عادلانه سازشی ،

    با جاهل و فرزانه می کردم .

    عجب صبری خدا دارد !   عجب صبری خدا دارد !

شعری از: معینی کرمانشاهی

من که خیلی  حال کردم .اما  خدائیش  : عجب صبری خدا دارد !!!

 

نظرات 42 + ارسال نظر
فرزانه چهارشنبه 20 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 03:08 ب.ظ

وب قشنگی داری .از آشناییتون خوش بختم

شما لطف دارید

دوست یکشنبه 9 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:42 ق.ظ

خیلی شعر زیباییه خیلی وقت بود دنبالش بودم. واقعا ممنون

msi پنج‌شنبه 13 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:28 ب.ظ http://msiie.blogfa.com

همان طور که اشاره کردین خدا هم صبر دارد به موقعش همه چی رو کن فیکون خواهد کرد

unknown یکشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 12:47 ق.ظ

azizam in sher male shaere bozorg karoo hast

[ بدون نام ] شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 07:38 ب.ظ

این شعر مال این شاعر نیست
شاعرش استاد کارو هستن

نارون شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 06:43 ب.ظ

سلام این شعر استاد زمزمه ی همیشگی من است ممنون....................

محسن دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:31 ق.ظ http://www.mohsen86.blogfa.com

این شعر از کارو است!

مژده ژیان سه‌شنبه 13 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:57 ب.ظ http://moeeinikermanshahi.blogfa.com/

درود بر شما و تمام دوست داران استاد معینی کرمانشاهی.

بیایید تا هست قدرش بدانیم

دل نوشته های من دوشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:07 ق.ظ http://taghadoos.blogfa.com

بسیار زیبا و تامل برانگیز بود

عجب صبری خدا دارد ! عجب صبری خدا د دوشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 11:22 ق.ظ

عجب صبری خدا دارد ! عجب صبری خدا دارد !

خداوند ضمن اینکه صابر است ، عادل و قهار نیز هست .
پس بدا به حال آنانکه از صبر خدا سوء استفاده میکنند

noosh... جمعه 30 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:14 ب.ظ http://Gravatar

واقعابی نظیره اگه خداهم میخوندحال میکردحتما.

خدا خودش میدونه که چه صبری داره . اما این ما هستیم که از صبر خدا سوء استفاده می کنیم و یادمون میره که خدا همونقدر که صبوره همونقدر هم عادل و دادگره و نمیذاره هیچ حقی پایمال بشه

ارااااارمیا پنج‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:10 ب.ظ

این شعر فوق العاده هس وب خوبی دارین

ممنون دوست گرامی

habib68 دوشنبه 20 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:15 ق.ظ http://habib68.tk

salam doste aziz mamnoonam az sheri ke dar ekhtiyaremoon gozashti man baghiye matlabatam khondam albate baziyasho be manam sar bezan

ممنون دوست گرامی

mehrabun پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:53 ب.ظ http://yourloveislikeariver

سلام
شعرش فوق العاده بود.

دست شاعر و همچنین شما درد نکنه

حمیدرضا شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:47 ب.ظ

سلام راضییم اذت

سلام ممنونم ازت

کورش جمعه 29 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 06:43 ق.ظ

خیلی زیبا بود ممنون

سپاس دوست عزیز

کامی دوشنبه 4 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:07 ب.ظ

ممنون

منم ممنون

رضا نصیری دیسفانی دوشنبه 4 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 09:11 ب.ظ http://http://r-nasiry-disfan.blogfa.com/

با سلام
این شعرخیلی زیباست،بااینکه شعرراحفظ بودم ولی ازخواندن آن دروبلاک شما لذت بردم نام شاعرش را نمی دونستم که فهمیدم ،خواهشمندم به وبلاک من سربزنید خوشحال میشم ؛منتظر حضورگرم شما هستم

سلام و سپاس که به وبلاگ من سر زدید

فرناز چهارشنبه 13 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 07:15 ب.ظ

hello
this poem is so beautiful.
thank you

سلام و سپاس بابت لطف بیکران شما

[ بدون نام ] چهارشنبه 4 دی‌ماه سال 1392 ساعت 12:41 ق.ظ

آقا خیلی حال کردم دمتون گرم

قربانت برم
نوش جونت

علی پنج‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 11:02 ب.ظ http://www.ranaie.blogfa.com

سلام شعر خیلی قشنگی است با اجازه شما این شعر را از وبلاگ شما به وبلاگ خودم کپی کردم

سلام
اختیار دارید بزرگوار
موفق باشید

نانا چهارشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:45 ب.ظ http://delshekasteh11.blogfa.com

هزار بار خوندمش ولی هر بار که میبینمش باز هم از خوندش لذت میبرم
خسته نباشید
عالی بود

سلام نانای عزیز
خوشحالم که هم سلیقه هستیم
منم عاشق این شعرم
سپاس که به وبلاگ من سر زدید
موفق باشید

لحظه ها دوشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:07 ق.ظ http://lahzeha90.mihanblog.com

مرسی استفاده کردم

سلام
خواهش میکنم
خوشحالم خوشتون اومد
موفق باشید

ساناز سه‌شنبه 6 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 08:30 ب.ظ

سلام.اولین بار دبیر تاریخم سرکار خانم محمدزاده این شعر رو در کلاس خوند.هرجاهست سالم باشه.الان دانشجوی ترم۴ ادبیات هستم

سلام دوست عزیز
کمتر کسی را دیدم که این شعر را خوانده و عاشق آن نشده باشد
منم هم برای خانم معلم و هم شما آرزوی موفقیت میکنم
و سپاس که به وبلاگ من سر زدید
پاینده باشید

ترنم شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 08:17 ب.ظ

وب قشنگی دارید همچنین شعر فوق العاده ای بود
ممنون
واقعا عجب صبری خدا دارد

سپاس دوست عزیز

سمیرا چهارشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 11:58 ق.ظ http://www.mehmaniebaran.blogfa.com

سلام من یکی از عاشقان شعرهای معینی کرمانشاهی ام بخصوص این شعر که عالیه،تبریک به شما بخاطر انتخاب این شعر و گذاشتنش در وبلاگتون،لذت بردم

سلام سمیرا خانم
سپاس بابت حسن نظر شما
پاینده باشید

toto شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:37 ب.ظ http://www.totohayefrg.blogfa.com

سلام عزیزم
وبلاگ زیبایی داری به ما هم سر بزن

سمیرا سه‌شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 07:34 ب.ظ

ممنون

درودها دوست من

قاصدک سه‌شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 01:24 ق.ظ

احسنت بسیار عالی بود

ارادت داریم گرامی دوست

سحرخیز سه‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 10:43 ق.ظ

خداوندا عجب صبری به ما دادی- اگر تو جای ما بودی-که میدیدی یکی را غرق شادی وان دگر در ذلت و خواری- یکی نوشد شراب و هم کبابو- تو خوری خون جگر-آن دم جهان را با همه زیبایی و زشتی به روی یکدیگر ویرانه میکردی-خداوندا عجب صبری به ما دادی- اگر بودی تنت عریان -به این سرمای یخبندان تو با پای برهنه میدویدی- لقمه نانی به کف آری- فلک را واژگون حتما تو بی صبرانه میکردی- خدامونا عجب صبری به ما دادی- خداوندا - زدی تو حقه را برما شدی تنهای تنها -چون نه پدر-نه مادر-نه همسر و فرزند داری تا شود از رنجشان خون دل تو لخت لخت-نه محجوری - نه رنجوری- نه مرگت میکند تهدید - چون مانی تو جاویدان- هر آنچه بود هدیه کردی بر بندگانت- باز هم این بنده عبد و ذلیلت - میکند دست توسل روی درگاهت دراز- که تویی عادل - تویی قادر- نماز رحمتی بخوان آخر- وای بر ما خداوندا عجب صبری به ما دادی- اگر تو جای ما بودی......

درودها دوست خوبم

نسترن چهارشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 08:30 ب.ظ

سلام باسپاس از اینکه این شعر زیبا رو تو وبلاگتون قرار دادین به دوستانی که این شعر رو از آن کارو میدونن باید بگم که بهتره به دیوان ای شمع ها بسوزید که اثر استاد معینی کرمانشاهی که چاپ امروز ودیروز هم نیست سربزنید

سپاس از حضور و لطف شما

masoume جمعه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:29 ق.ظ http://www.mylovelovelove.loxblog.ccom

واقعا عالی بود :-)

سپاسگزارم دوست من

روح الله یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 12:05 ق.ظ

درود!
خیلی عالی

سپاس و ارادت

محدثه چهارشنبه 8 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 05:33 ب.ظ

عالی بود

عالی ، لطف شماست . مانا باشید مهربان

میلاد چهارشنبه 27 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 12:57 ب.ظ http://fileniaz.ir

شاعر "عجب صبری خدا دارد " به خدا پیوست

روحش شاد و یادش گرامی باد

روحشان هزاران بار شاد و یادشان جاودانه باد
سلام و سپاس از حضور سبز شما .. مانا باشید

سمانه یکشنبه 1 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 07:40 ب.ظ

ممنون از شما.از ته دل:مطمئنم الان تو بهترین دنیاهاست.روحش شاد .

بی شک چنین است . اصلا مگر می شود خوبان در جایی باشند و آنجا بهشت نشود !
سپاس از حضور نازنینِ دوست

رحیم هرسینی سه‌شنبه 10 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 09:53 ق.ظ

دست مریزاد دوست عزیز

ارادت داریم گرامی دوستم .. پاینده باشید

عطیه سه‌شنبه 22 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 01:29 ب.ظ

سلام
من مدتهاست دنبال این شعر میگردم.
خدواندا عجب صبری به ما دادی...
ولی پیداش نمی کنم
اگه کسی این شعرو داره میشه به اشتراک بزاره؟

سلام دوست من
متاسفانه منم نتونستم این شعر و پیدا کنم

ترنم جمعه 15 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 01:52 ب.ظ http://nicetome.blogfa.com

Khili khob bod

خیلی سپاس
مانا باشید

نادر شنبه 20 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 11:54 ق.ظ

واقعا" عجب صبری خدا دارد .

خدا است دیگر ..

مهرنیا چهارشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 11:25 ق.ظ

ای کاش جان اینقدر عزیز بود که میگفتم اندازه جانم دوستت دارم

درود
هزاران سپاس وتبریک سال نو 1397

درود بر شما گرامی دوستم و سپاس بابت حضور نازنین شما

علی شنبه 28 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 09:30 ق.ظ

آخرش نفهمیدیم این شعر ازکیه توگوگل به اسم رهی معیری.مشیری.سهراب.معینی کرمانشاهی ثبت شده ماموندیمو یه شعر واین همه شاعر

همون معینی کرمانشاهی درسته . خیالت تخت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد