از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

رمضان به سلامت

رمضان به سلامت

 

ماه مبارک رمضان برای مسلمانان جهان علاوه بر این که غذای روح محسوب می شود و همچون آبی پاک، گناهان یک سال را می زداید. از جنبه سلامتی نیز تندرستی، بهداشت وتأثیر مثبت در مبارزه با بیماری ها را برای روزه دار به همراه دارد. در این ماه برخی حالت های طبیعی به دنبال روزه داری ایجاد می شود، که می توان درباره آن چاره اندیشی کرد.

1. بوی بد دهان روزه دار

 برخی از روزه داران در این ایام دچار بوی بد دهان می شوند اما نمی دانند علت آن چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد.
در اصطلاح پزشکی بوی بد دهان را HALITOSIS می نامند. علل بروز این عارضه را می توان به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته اول علل موضعی هستند که منظور همان بیماری های مربوط به دهان و لثه است و دسته دوم علل سیستماتیک هستند که شامل بیماری هایی مانند دیابت، ناراحتی های کلیوی یا سیگار کشیدن می شود. با آگاهی نسبت به عوامل موضعی بوی بد دهان، روزه داران می توانند باآگاهی از ایجاد آن جلوگیری کنند. بد نیست بدانید درون دهان گونه های مختلف باکتری زندگی می کنند و موادی مانند آمونیاک و سولفید ها را که موجب ادامه زندگی باکتری ها می شوند، تولید می کنند. عوامل متعددی در ادامه حیات باکتری ها و در نتیجه بوی بد دهان دخیل هستند که از مهم ترین آنها می توان به مسواک نزدن یا شیوه اشتباه مسواک زدن، زبان آلوده، سوراخ های درون دهان، بیماری های لثه ناشی از استفاده از پلاک ارتودنسی، دندان مصنوعی و غیره اشاره کرد.
بعد از این که عوامل مؤثر در بوی بد دهان را شناختیم، حالا می توانیم برای مقابله با آن در طول ساعات روزه داری چاره ای بیندیشیم. پس از خوردن سحری، لازم است حتماً مسواک بزنیم. (قابل توجه افرادی که بدون سحری روزه می گیرند)، سپس با نخ دندان فضاهای خالی میان دندان ها را که ممکن است باقی مانده غذا درون آن جا بگیرد، پاک کنید. بله، زبان را باید با مسواک تمیز کنید. از دهان شوی آنتی باکتریال استفاده کنید و بالاخره این که هنگام سحری دو تا سه لیوان آب را، حتماً بنوشید.توجه داشته باشید که وضع ناسالم معده هم می تواند موجب ایجاد بوی بد دهان شود. بنابراین لازم است تا در طول ماه رمضان برای جلوگیری از این عارضه، رژیم غذایی خود را کنترل کنید. شما حتی می توانید یک دهان شوی همراه داشته باشید و در طول ساعات روزه داری به شکلی که آب از گلو پائین نرود، آن را غرغره کنید.
بسیاری از روزه داران در طول روز از مسواک زدن خودداری می کنند و این کار اشتباه است؛ چرا که هیچ مغایرتی میان روزداری و مسواک زدن وجود ندارد. بدن هر یک از ما به عنوان مسلمان باید در ماه رمضان به اندازه ای تمیز و خوش بو باشد که افراد غیرمسلمانی که در کنار ما زندگی یا کار می کنند، به خاطر روزه داری ما را سرزنش نکنند.

2. بهداشت غذایی سالم در ماه رمضان
بهتر است با برخی عادت های نادرست و اشتباه های رایجی که برخی روزه داران در ماه رمضان انجام می دهند، آشنا شویم تا علاوه بر فواید روحی و معنوی این ماه پر برکت، از جنبه سلامتی و جسمانی آن نیز بهره مند شویم.
در ماه رمضان رژیم غذایی اصولاً نباید تفاوت چندانی با رژیم غذایی معمول در طول سال داشته باشد. رژیم غذایی روزه دار باید به گونه ای باشد که وزن نرمال او را حفظ کند؛ یعنی نه او را چاق و نه لاغر کند. هر چند برای آنهایی که از چاقی زیاد رنج می برند، ماه رمضان بهترین فرصت است تا تکانی به خود بدهند.
یکی از نکات مهم در ماه رمضان مصرف غذاهایی است که هضم آنها مدت زمان بیشتری طول می کشد؛ یعنی غذاهایی که حاوی فیبر هستند و هضم آنها معمولاً تا هشت ساعت زمان نیاز دارد در حالی که غذاهایی با سرعت هضم بالاتر، پس از سه تا چهار ساعت موجب گرسنگی دوباره در فرد روزه دار می شود، بنابراین توصیه شده است در ماه رمضان غذاهایی مصرف کنید که حاوی دانه و غلات هستند؛ مانند گندم، سمولینا، لوبیا، جو، ارزن وعدس. غذا های حاوی قند و آرد سفید هم جزو غذاهایی هستند که خیلی زود هضم می شوند.به یاد داشته باشید که رژیم غذایی در ماه رمضان باید شامل تمام گروه های غذایی مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت، مرغ، نان و لبنیات باشد. غذاهای سرخ شده را تا حد امکان نخورید، چرا که به غیر از مشکل هاضمه و اضافه وزن موجب می شوند تا معده شما به اصطلاح ترش کند.
علاوه بر غذاهای سرخ شده، در ماه رمضان از خوردن غذاهای چرب و حاوی قند زیاد نیز خودداری کنید. هنگام سحر پرخوری نکنید. نوشیدن چای زیاد هم موجب می شود تا نمک های معدنی با ارزشی که بدن در طول روز می سازد، از دست برود. در پرهیز از کشیدن سیگار در ماه رمضان نیز نیازی به تأکید و یادآوری دوباره نخواهد بود.از سویی غذاهای حاوی کربوهیدرات که هضم آنها مدت زمان بیشتری طول می کشد و کمتر روزه دار را در طول روز گرسنه می کند، بسیار توصیه شده است. حلیم منبع سرشار فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم بوده و در کنار آن، بادام نه فقط فاقد چربی است، بلکه حاوی مقادیر فراوانی پروتئین و فیبر است. موز نیز سرشار از پتاسیم، کربوهیدرات و منیزیم است، این مواد را در برنامه غذایی خود هرگز فراموش نکنید.
در فاصله زمانی میان افطار تا سحر روز بعد، تا حد امکان آب و آب میوه بنوشید تا بدن بتواند بموقع مایعات مورد نیاز خود را تأمین کند. به افرادی هم که به مصرف زیاد قهوه، چای و تنباکو عادت کرده اند، توصیه می شود پیش از آغاز ماه رمضان، مقدار مصرف این مواد را کاهش دهند تا یکباره به عوارضی چون سردردهای شدید مبتلا نشوند.
کاهش خطر ابتلا به سرطان، کند شدن پروسه پیری، افزایش طول عمر، مقابله با استرس و افزایش حساسیت به انسولین فقط چند نمونه از فواید روزه است.روزه علاوه بر این که تأثیرات مثبتی بر جنبه های روانی، فکری و روحی روزه دار دارد، جسم وترکیب بدن انسان روزه دار را نیز صیقل می دهد و با از میان بردن چربی های اضافه بدن، علاوه بر کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی، هاضمه، فشار خون بالا و آسم، کمک می کند تا مشکل اضافه وزن و چاقی مفرط در بسیاری از روزه داران از بین برود.
همچنین روزه موجب می شود تا فرایند تخریب بافت های فرسوده بدن سرعت یافته و با تغذیه سالم، بافت های جدید شکل بگیرند و به همین علت بسیاری از پزشکان روزه را عاملی برای جوانی و طول عمر می دانند.

سیا‌و‌ش تلیا‌نی

نظرات 1 + ارسال نظر
احسان شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 03:12 ب.ظ http://ehsun7b.blogspot.com

جالبه

راستی اگه اهل جمع کردن جمله ها و اس ام اس های زیبا هستی به وب سایت من یه سر بزن
http://www.myofflines.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد