از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

نیایش علی شریعتی

نیایش  دکتر علی شریعتی 

 

خدایا! در روح من، اختلاف در "انسانیت" را، با اختلاف در "فکر" و اختلاف در "رابطه"، با هم میامیز، آنچنان ‏که نتوانم این سه اقنوم جدا از هم را بازشناسم.‏
خدایا! مرا به خاطر حسد، کینه و غرض، عمله آماتور ظلمه مگردان.‏
خدایا! خودخواهی را چنان در من بکش، یا چندان برکش، تا خودخواهی دیگران را احساس نکنم، و از آن ‏در رنج نباشم.‏
خدایا! به من "تقوای ستیز" بیاموز، تا در انبوه مسئولیت، نلغزم.‏


خدایا! مرا به ابتذال آرامش و خوشبختی مکشان. اضطراب های بزرگ، غمهای ارجمند و حیرت های ‏عظیم را به روحم عطا کن. لذت ها را بهبندگان حقیرت بخش و دردهای عزیز بر جانم ریز.‏
خدایا! اندیشه و احساس مرا در سطحی پائین میاور که زرنگی های حقیر و پستی های نکبت بار و پلید ‏‏"شبه آدم های اندک" را متوجه شوم، چه، دوست تر میدارم "بزرگواری گول خور" باشم تا، همچون اینان، ‏‏"کوچکواری گول زن".‏
خدایا! مرا از چهار زندان بزرگ انسان: "طبیعت"، تاریخ"، "جامعه" و "خویشتن"، رها کن، تا آنچنان که تو، ‏ای آفریدگار من، مرا آفریده ای ـ خود آفریدگار خود باشم، نه که ـ همچون حیوان ـ خود را با محیط، که ‏محیط را با خود، تطبیق دهم.‏
خدایا! آتش مقدس "شک" را آنچنان در من بیفروز تا همه "یقین"هائی را که در من نقش کرده اند، بسوزد.‏
خدایا! مرا از نکبت دوستی ها و دشمنی های ارواح حقیر، در پناه روحهای پرشکوه چون علی و دل های ‏زیبای همه قرنها ـ از گیلگمش تا سارتر، و از لوپی تا عین القضات، و از مهراوه تا رزاس پاک گردان.‏
خدایا! بر اراده، دانش، عصیان، بی نیازی، حیرت، لطافت روح، شهامت و تنهایی ام بیفزای.‏
خدایا! مرا یاری ده تا جامعه ام را بر سه پایه کتاب، ترازو، و آهن استوار کنم، و دلم را از سه سرچشمه ‏حقیقت، زیبایی و خیر سیراب سازم.‏
خدایا! این کلام مقدسی را که به "روسو" الهام کرده ای، هرگز از یاد من مبر که: "من دشمن تو و عقاید تو ‏هستم، اما حاضرم جانم را برای آزادی تو و عقاید تو فدا کنم"!‏
خدایا! "جامعه"ام را از بیماری تصوف و معنویت زدگی شفابخش، تا به زندگی و واقعیت باز گردد، و مرا از ‏ابتذال زندگی و بیماری واقعیت زدگی نجات بخش، تا به آزادی عرفانی و کمال معنوی برسم.‏
خدایا! به هر که دوست میداری بیاموز که: عشق از زندگی کردن بهتر است، و به هر که دوست تر ‏میداری، بچشان که: دوست داشتن از عشق برتر!‏
خدایا! به من توفیق تلاش، در شکست؛ صبر، در نومیدی؛ رفتن، بی همراه؛ جهاد، بی سلاح؛ کار، بی ‏پاداش؛ فداکاری، در سکوت؛ دین، بی دنیا، مذهب، بی عوام؛ عظمت، بی نام؛ خدمت، بی نان؛ ایمان، بی ریا؛ ‏خوبی، بی نمود؛ گستاخی، بی خامی؛ مناعت، بی غرور؛ عشق، بی هوس؛ تنهائی، در انبوه جمعیت؛ دوست ‏داشتن، بی آنکه دوست بداند؛ روزی کن.‏
خدایا! به مذهبی ها بفهمان که: آدم از خاک است، بگو که: یک پدپده مادی نیز به همان اندازه خدا را ‏معنی میکند که یک پدیده غیبی، در دنیا همان اندازه خدا وجود دارد که در آخرت

نظرات 1 + ارسال نظر
ستاره پنج‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 09:33 ق.ظ http://www.3tareh.blogsky.com

ســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلام
دکتر شریعتی خیلی آمه توپی بود
کاش الانم زنده بود
راستی
پیش منم بیا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد