از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

دیدار خودمانی با گلشیفته فراهانی در پاریس

دیدار خودمانی با گلشیفته فراهانی در پاریس 

 

محمد حقیقت: 
 
1ـ پیش‌گفتار: در سال 2002 که می‌خواستم فیلم «دو فرشته» را در ایران فیلمبرداری کنم برای نقش آذر، دختری 18 ساله و سرکش، به‌دنبال هنرپیشه‌ای می‌گشتم که به یاد گلشیفته فراهانی در فیلم «درخت گلابی» اثر خوب داریوش مهرجویی افتادم. دخترکی شیطان و پرانرژی را به یاد آوردم و فکر کردم که حالا باید حدود 18 سال سن داشته باشد. یکی از دوستان «دکتر شفیعی» که سناریوی دو فرشته را خوانده بود گفت من خانواده فراهانی را می‌شناسم و ترتیب ملاقاتی را با آنها برایت خواهم دارد. گلشیفته تا آن موقع فکر می‌کنم در یکی، دو فیلمی دیگر نیز بازی کرده بود، اما من ندیده بودم. در ماه سپتامبر 2002 سرانجام همکاری من با گلشیفته‌ فراهانی شروع شد و او نقش اول ختر فیلم «آذر» را بازی کرد و همزمان در فیلم «بوتیک» بازی داشت. در اوایل سال 2003 فیلم «دو فرشته» توسط کمپانی وایلد بونچ، که یکی از سرمایه‌گذاران فیلم بود، آن را به جشنواره کن پیشنهاد کرد و این فیلم در بخش «هفته بین‌المللی منتقدین» که به فیلم‌های اول یا دوم کارگردانان اختصاص دارد، انتخاب گردید.
 در ماه مه گلشیفته فراهانی به همراه کارگردان (که من باشم) مدیر فیلمبرداری (شهریار اسدی)‌ـ نظام کیائی (صدا بردار) و محمد احمدی (مدیر تولید) برای معرفی فیلم در جشنواره کن شرکت کردیم. گفت‌وگوهای گوناگونی در مطبوعات و به‌ویژه تلویزیونی‌های اروپایی با گلشیفته فراهانی انجام شد. از آن هنگام به بعد تماسی با گلشیفته گاه‌گداری داشتم تا اینکه اخیرا شنیدم به پاریس آمده است خود را برای رفتن به نیویورک آماده می‌کند تا در افتتاحیه فیلم «مجموعه دروغ‌ها» شرکت کند.

2ـ فیلم «BODY OF LIES» مدتی پیش در چندین کشور به کارگردانی ریدلی اسکات و بازیگری لئوناردو دی‌کاپریو و و راسل کرو فیلمبرداری شد. برای نقش یک دختر شرقی، مسوول انتخاب هنرپیشه‌ها، بازیگرانی از لبنان کشورهای عربی و ایران را در نظر گرفته بود و سرانجام از گلشیفته فراهانی برای بازی در این فیلم که محصولی از سینمای هالیوود است دعوت شد. قرار شده بود که اولین نمایش جهانی فیلم در جشنواره ونیز امسال باشد که عملی نشد و سرانجام از 10 ماه اکتبر نمایش آن آغاز می‌شود.
3- دیدار خودمانی با گلشیفته فراهانی
در تماس تلفنی با امین، شوهر گلشیفته قرار ملاقاتی در پاریس منطقه شش در کافه‌ای در میدان سن‌سولپیس گذاشتیم. از همه جا صحبت کردیم. و لابه‌لای حرف‌های‌مان در همین جلسه و همچنین در جلسه بعدی‌ـ سه‌شنبه 22 سپتامبر‌ـ راجع به فعالیت‌هایش و به‌ویژه همین فیلم صحبت کردیم. اصلا مصاحبه‌ای در کار نبود. برای پاسخ به کنجکاوی من، هر دو، امین و گلشیفته پاسخ می‌دادند.
شنیده‌ام که مشکلاتی برای خارج شدن شما از ایران وجود داشت، آنها پاسخ دادند به هیچ عنوان، ما با پاسپورت‌های خود و به‌طور قانونی از تهران به سوی اروپا آمدیم. حالا هم در اینجا هستیم و قرار است برای افتتاحیه فیلم که روز پنجم ماه اکتبر در نیویورک است و هنرپیشگان فیلم در این مراسم هستند شرکت کنیم.
می‌پرسم: آیا فیلم را دیده‌اید؟
پاسخ می‌دهند: نه، سخت منتظر دیدن آن هستیم.
می‌پرسم: چطوری شد در این فیلم هالیوودی نقش مهم‌ترین زن آن به عهده شماست؟ و چطور با کار شما آشنا شدند؟
می‌گوید: ما برای فیلم «سنتوری» که قرار بود در آمریکا به نمایش عمومی در آید، به آنجا سفر کرده بودیم که عملا این فیلم به‌نمایش در نیامد. اما ناگهان از سه منبع مختلف با ما تماس گرفتند که ریدلی اسکات علاقه‌مند است شما را ببینید و بعد از آن هم مسوولان کمپانی وارنر ما را دیدند.
می‌پرسم: از کجا با کارهای شما آشنایی داشتند؟
می‌گوید: یکی از مسوولان کستینگ (مسوول هنرپیشه‌یابی) فیلم «بوتیک» را دیده بود و از آن به بعد به‌دنبال من می‌گشت، قبل از ملاقات با من چندین هنرپیشه از خاورمیانه و غیره هم دیده بودند، یا اینکه فیلم‌هایی که در آن بازی کرده بودند را تماشا کرده بودند، حتی به من گفتند از هنرپیشه‌های زن ایران نیز دو سه نفری را در نظر داشتند اما در ملاقاتی که با شخص ریدلی اسکات داشتیم، حس کردم که انتخاب خود را کرد، بدون اینکه در همان لحظه چیزی بگوید.
می‌پرسم: آیا برای شرکت یک هنرپیشه ایرانی در یک فیلم خارجی قانون یا قاعده خاصی هست؟
می‌گوید: تا اینجا که من می‌دانم نه، اما طبیعی است یک بازیگر زن ایرانی که از ایران می‌آید خودش همه مسائل را مراعات می‌کند.
می‌گویم: واقعا افتخار بزرگی است که هنرپیشه‌های ما در محصولات مهم سینمای جهان شرکت کنند. به‌هر حال ریدلی اسکات، کارگردان مهم، معتبر و در سینمای هالیوود متفکر است و آثار باارزشی ساخته است. شما در کنار لئوناردو دی‌کاپریو، بازی کردید و این چیزی است که بسیاری از هنرپیشگان جهان آرزوی آن را دارند. فکر می‌کنید، مدت زمان بازی شما در فیلم چند دقیقه باشد؟ می‌گوید: واقعا نمی‌دانم. می‌گویم یکی از دوستان من با مسوولان کمپانی وارنر در فرانسه بسیار دوست است، می‌خواهی تلفن بزنم تا ترتیب نمایش خصوصی این فیلم را قبل از رفتن به آمریکا برایت بدهد؟
با خوشحالی استقبال می‌کند من به آقای «پی‌یر» تلفن می‌زنم و سرانجام از طرف او با مسوول مطبوعاتی این کمپانی در پاریس مسئله را در میان می‌گذارم. او با کمال خوشحالی قبول می‌کند. با آمریکا تماس می‌گیرد تا سریع یک کپی به فرانسه ارسال شود. نمایش عمومی این فیلم در فرانسه چند ماه دیگر خواهد بود.
در این فاصله روزنامه‌های فرانسه را که نگاه می‌کنیم، در روزنامه لیبراسیون، هفته‌نامه ال و غیره راجع به هنرپیشه ایرانی (گلشیفته فراهانی) که مورد توجه هالیوود قرار گرفته، مطلب نوشته‌اند: به گلشیفته می‌گویم. آیا می‌توانم از تو یک قرار ملاقات برای گفت‌وگو و مصاحبه مطبوعاتی بگیرم. می‌گوید: من مصاحبه نمی‌کنم (نمی‌فهمم که شوخی بود یا جدی).
می‌گویم پس با هم و امین برویم شام بخوریم. از درب منزل که خارج می‌شویم امین می‌گوید: آیا تو آقای دومینیک را می‌شناسی؟ می‌گویم او یکی از دو بزرگ‌ترین آژانس هنرپیشگان مهم فرانسه است، چطور مگه؟ می‌گوید: چون فردا قرار است با هم ناهار بخوریم. درخواست کرده گلشیفته را ببیند. می‌گویم: نان شما در روغن است. پس ما شام را روزی دیگر شبی دیگر خواهیم خورد.
در خیابان شانزه‌لیزه از همدیگر جدا می‌شویم تا وعده قرار بعدی را بگذاریم . 

 

برگرفته از  http://kargozaaran.com

نظرات 1 + ارسال نظر
آرش پنج‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 04:33 ب.ظ http://www.mb.blogsky.com

سلام
وبتان عالیست.پر محتوا و پر بازدید.
اگر مایل به تبادل لینک هستید لینک مرا به این شکل
.:: همه چیز برای موبایل::.
ثبت کرده و به من اطلاع دهید ( از طریق ایمیل یا نظرات وبلاگم ) تا لینک شما را با هر اسمی که مایل باشید ثبت کنم.
متشکرم

سلام
ما در خدمتیم
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد