از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

پدیده‌ای نادر در هند

پدیده‌ای نادر در هند

معبدی برای عبادت مسلمانان و هندوها

در یکی از روستاهای منطقه «گورکهپور» ایالت «اتارپرادش»، مسلمانان و هندوها، بدون توجه به تمایزات دینی‌شان به پرستش و انجام رسومات عبادی در یک معبد می‌پردازند.

به گزارش «تابناک»، این معبد که «شیوالینگ» نام دارد، در روستای «ساتیاتیواری» است.روی بدنه این معبد، هم نماد الهه «شیو» و هم لغاتی به زبان عربی، مبتنی بر پرستش «الله» حک شده است.

گفته شده است که عبارت الله، به دستور «اورنگ زیب»، ششمین امپراتور مغولان هند روی بدنه معبد درج شده است. بنا بر این گفته، در آغاز اورنگ زیب بر آن شد تا این معبد را ویران سازد، اما چون این کار ممکن نشد، دستور داد عبارت «الله اکبر، نور لا اله الا الله» را حک کنند.

این معبد که «شیوالینگ» نام دارد، در روستای «ساتیاتیواری» است. روی بدنه این معبد، هم نماد الهه «شیو» و هم لغاتی به زبان عربی، مبتنی بر پرستش «الله» حک شده است.

بر پایه این نقل قول، پس از این اقدام پادشاه نامبرده، همه ساکنان این روستا، صرف‌نظر از دینشان به پرستش و احترام به این معبد می‌پرداخته‌‌اند.

هم‌اکنون عملکرد مذهبی مردم این روستا، به عنوان نمونه‌ای از یکدلی و همرنگی عمومی شناخته می‌شود. این روستا، هیچ گاه شاهد جنگ‌‌ها و درگیری‌های مذهبی و همگانی نبوده است.

همچنین به تازگی در زمان یکی از مراسم هندوها به نام «شیواراتری»، هندوها «شیوالینگ» را می‌پرستند. در همان زمان، مسلمانان نیز در سایه یکی از درختان پیرامون «شیوالینگ» به خواندن نماز مشغول بودند. برخی از مسلمانان ساکن روستا، به سفر حج هم رفته‌اند، اما همچنان، به این معبد ارادت دارند.

منبع : تابناک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد