از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

نظر خاور شناسان در باره قرآن

نظر یاکوب ادوارد پولاک درباره قرآن 
 
انجیل هایى که با این مخارج هنگفت چاپ و تجلید و به صورت رایگان به گیرندگان [مسلمانان] اهدا شده است، بلافاصله از جلد جدا مى‏شود و در بازار به جاى کاغذ باطله مصرف مى‏گردد. سبک ساده انجیل به طبع شرقى ها خوش نمى‏آید، آنها کلمات مطنطن و مسجع و مقفا را که کشنده فکر و معنى و مضمون است مى‏پسندد. البته روشن است که سبک ساده انجیل مانع از رویکرد ایرانیان و بلکه مسلمانان به سوى آن نشده است، بلکه تحریفات و سخنان ناروایى که در عهد جدید و عهد عتیق (تورات و انجیل) راه یافته، سبب دورى مسلمانان از این کتاب مقدس شده است. جذاب بودن قرآن نیز به سبب کلمات مطنطن و مسجع آن نیست، بلکه حقایق جاوید و مطالب مطابق عقل و فطرت این کتاب آسمانى، در قالب بهترین و شیواترین جملات، دل از حق جویان ربوده است.1

نظر کینت گریک درباره قرآن
وقتى که من براى اولین مرتبه قرآن را گشودم و تحت تأثیر آن قرار گرفتم ، تصور نمودم اثرى که آن کتاب در من کرده ، استثنایى است و در سالهاى بعد که با چندین نفر از مترجمین قرآن به زبانهاى اروپایى مکاتبه کردم و بعضى از آنها را نیز دیدم ، دریافتم تأثیرى که خواندن قرآن درما اروپاییان مى کند ، همگانى است ؛ اما مشروط بر اینکه قرآن در متن اصلى خوانده شود و ترجمه قرآن در هیچیک از زبانهاى اروپایى تأثیر متن اصلى را ندارد .
… من تمام اروپاییانى را که راجع به قرآن تحقیق کرده اند و من توانستم آنها را ببینم یا با آنان مکاتبه کنم ، در اینکه اینک مى گویم متفق القول یافتم که قرآن در خواننده اروپایى اثر جذب مغناطیسى دارد و همانطور که آهن ربا سوزن را جذب مى نماید ، قرآن نیز خواننده اروپایى را جذب مى کند و رهایش نمى نماید مگر اینکه خواننده قرآن به زور خود را از آن کتاب جدا کند .
… بین این موقع که مشغول نوشتن این صفحات هستم و زمانى که براى اولین بار قرآن را به قصد خواندن گشودم ، سى سال فاصله وجود دارد ، معهذا ، باز قرآن همان اثر را در من مى کند و هنگامى که آن را مى گشایم تا آیه اى را بخوانم ، خواهان خواندن آیه دیگر مى شوم و قرائت آیه دوم مرا براى خواندن آیه سوم مشتاق مى کند و آیه سوم مرا وا مى دادر که آیه چهارم را بخوانم و قس علیهذا .


--------------------------------------------------------------------------------

مى گویند که چون خود پیامبر اسلام در دوره کودکى و قبل از اینکه وارد بازرگانى شود ، دچار عسرت مالى بوده ، در ریاقرآن در مورد لزوم دستگیرى گرسنگان و برهنگان و محتاجان تأکید شده است .
علت هرچه باشد ، قران از این حیث قابل تحسین ترین کتاب آسمانى است ؛ چون در این کتاب دستگیرى از بینوایان فقط شکل پند و اندز را ندارد ؛ بلکه در قسمتهایى از قرآن از واجبات است و از جمله کسى که بضاعت دارد باید از خویشاوندان فقیر خود دستگیرى کند و این کار مانند نماز و زکات جزو واجبات کیش اسلام است .
درست گفته اند که اگر مسلمین بر طبق واجبات کیش خود عمل کنند در دنیا اسلام مسکین یافت نخواهد شد.

نظر آرتور آربرى درباره قرآن

بارى این است وضعى که قهرمان مکتب انتقاد قرآن ، یعنى ریچارد بل اتفاقاً به آن رسیده است . و من اهتمام دارم تا بر ضد این عدول از سنت دیرین و بر ضدّ این افراط و مجزّى کردن قطعات مختلف پیکر کتاب مقدّس اسلام ، مجادله کنم و بحث نمایم و لزوم وحدت قرآن را با استدلال ثابت کنم .


ــــــــــــــ
1ـ رجوع شود به کتاب « تاریخ ترجمه قرآن در جهان » تألیف دکتر جواد سلماسى زاده ، ص 46 ، چاپ تهران .

نظر ادوارد براون درباره قرآن

هر چه بیشتر به مطالعه قرآن مى پردازم و هر چه بیشتر براى درک روح قران کوشش مى کنم ، بیشتر متوجه قدر و منزلت آن مى شوم . امّا بررسى اوستا ملامت آور و خستگى افزا و سیر کننده است مگر آنکه به منظور زبان شناسى و علم الأساطیر و مقاصد تطبیقى دیگر باشد " .

ــــــــــــــ
1ـ تاریخ ادبى ایران ، اثر ادوارد براون ، ترجمه على پاشا صالح ، ص 115 ، چاپ تهران .


یوهان ولفگانگ فون گوته (1) (1832ـ 1749)سبک قرآن ، همانند محتویات و هدف آن، بزرگ ، پر هیبت ، و در بعضی موارد حقیقتاً لطیف و ظریف است (2).

--------------------------------------------------------------------------------

1-Johann Wolfgang Van Goethe

2ـ در آمدی بر اسلام از آنه ماری شیمل ص 53.


نظر جرج سیل درباره قرآن کریم
مترجمین قبلى قرآن از نقطه نظر مسیحیت نسبت به اسلام نظر بدى داشته و یا تعصب مى ورزیده اند و در موضوع قرآن و اسلام مترجمین سابق بناى بدى گذاشته اند براى این که کسى براى اظهار و ارائه چنین اسناد مجعول، خطرى احساس نمى کند و مترجمین تا حدى به مقتضاى هوى و هوس رفتار کرده اند.


نظر رینولد الین نیکلسون درباره قرآن کریماولین عامل مؤثر پیشرفت اسلام قرآن است که منشأ آن الهام یه وحى احکام الهى به شکل پیغام است که به وسیلهى جبرئیل فرستاده مىشد و [حضرت] محمد [صلى الله علیه وآله وسلم] پس از دریافت پیغام آن را بر یاران وپیروان خود مىخواند ودر بین آنان بعضى مأمور بودند که آن را روى برگ خرما و یا چرم و یا استخوان و یا احیاناً هر جسم مقاوم و آمادهى دیگرى که در دسترس مردم قرار داشت، با اهمتام تمام بنویسند. این پیغامها ربانى تا بیست و سومین سال زمان بعثت پیغمبر ادامه داشت. (1)

ـــــــــــــ
1- تاریخ ترجمه قرآن در جهان : 40 .

نظر توماس کارلایل درباره قرآن کریمو اما قرآن که کتاب مقدس دینى مسلمانان است، احترام آن در نزد پیروان خود بیشتر است از احترام انجیل در نزد مسیحیان، و جمال و رونق او همانا در زبان عربى فصیح، بیشتر تجلى دارد و اگر در نزد اروپائیان جلوه نداشته باشد بواسطه ى این است که ترجمه آن بغیر زبان عربى از جمال و رونق او کاسته است.

ــــــــــــــ

….و آنچه از زبان محمد (ص) از کلمات حکیمانه قرآن شنیده شد کمتر از آن است که در نفس بزرگ او موجود بود .

ــــــــــــــ
1- زندگانى محمد (ص) : 55 .
2- همان مصدر : 57

نظر ف.ف اربوتنت درباره قرآن

تعجّب در این است ،باآنکه قرآن از نظر لغات و طرزِ گرامرى و جمله بندى عیناً طبق قواعد دستورى عربى است،با وجود این ، تمام همّتىکه دیگران به خرج داده اند که به ظرافت و بلاغت قرآن چیزى بنویسند تا کنون موفّق نشده اند .


از نقطه نظرادبى، قرآن فصیح ترین سبک میان نثر و شعر عربى است .

ــــــــــــــ
1- مأخذ: بررسى شیوه هاى …به نقل از بنیان وبیبها و قرآن ص 122.
2- همان.


نظر ج .م. رودویل در باره قرآن کریم باید اذعان کرد که قرآن به واسطه ارشادات عالیه و نظریات عمیقه آن سزاوار اهتمام است و این کتاب همان روح قو ى است که یک ملت فقیر و نادان را منقلب نموده ، مدنیت پرقوت ى که رونق کامل داشت تاسیس کرد که بالها ى خود را از طرف غرب به ( اسپانیا ) و از طرف شرق به حدود هند پهن کرد و در اندک زمان ى مملکت امپراطور ى بزرگ تشکیل داد. و برا ى قرآن مقام ارجمندیست که بنام یگانه خداوند آفریننده و ستایش او را در میان ملت بت پرست ى نشر و اعلان نموده و باید اروپا فراموش نکند که مدیون این کتاب است که آفتاب علم را در میان تاریک ى قرون وسط ى در اروپا طلوع داد .


نظر بارتلمى سنت هیلر درباره قرآن

قرآن شاهکار بى مانند زبان عرب است و باید اعترف کرد که جمال صورى آن با عظمت معنویش برابر است ، قوت الفاظ و انسجام کلمات و تازگى افکار در این سبک نگارش نو ظهور چنان جلوه گر است که قبل از آنکه عقول مسخّر معانى آن شوند دلها تسلیم آن مى گردند ، این شیوه بارز و بخصوص محمد (ص) است که مستمعین را مجذوب کلام معجز نشان خود مى نمود ،پیامبر اسلام درمیان انبیاء دیگر به این صفت ممتاز است و مى توان گفت که هیچ کسى در هیچ عصرى نتوانسته بود این همه نفوذ در کلام خود داشته باشد .

قرآن با سبک خاص خویش ،داراى مباحث مختلف و فوائد متعدد است : هم سرود مذهبى است هم ستایش ایزدى و هم متضمن اصول و قواعد و قوانین مدنى وجزایى است ، هم بشیر و نذیر است و هم پند آموز و اندرز گوى، هم مؤمنین را به صراط مستقیم هدایت مىکند وهم قصه و داستان و امثال و حکم بیان مى کند .

قرآن بهترین و زیباترین اثرِ لسان عرب است و در بین متون مذاهب ملل و نحل عالم، مانند ندارد ، در توصیف اهمیت این کتاب همین قدر کافى است که اعراب با وجود نفاق و عناد و لجاج زیاد که در سرشت آن قوم است و با وصف این که هنرى به غیر از فصاحت و بلاغت و سخن سنجى نداشتند ، در پیش قرآن زانو بر زمین زده آن را کلام الهى دانسته و به ذیل ولاى آن دست زدند ، اعراب مسیحى با وجود تعصب شدید اعترف مى کنند که این کتاب مستطاب چه تأثیر بى پایان در دل شنوندگان دارد . اگر ترجمه شود ، قسمت اعظم ملاحت کلام وقدرت و تأثیر خاص آن از بین مى رود و آهنگ موزون آن به سردى مى گراید،مع ذلک دور نماى آن شعله جاودانى از خلال ابرهاى تیره ترجمه تابان و فروزان است .

ــــــــــــــ
1- تاریخ ترجمه قرآن در جهان ص 66 به نقل از صفحه 187 کتاب محمد و قرآن از بارتلى سنت هیلر .
2- همان ص 67 به نقل از ص 188 .
3- همان

نظر پول کازانووا درباره قرآن

هیچ چیز عجیب تر از زبان قرآن نیست که با بیان بس رسا و طنین دل انگیز وگوش نوازَش ، مردم آن روز را که بسیار علاقه مند به فصاحت و مجذوب و شیفته آن بودند را ، وادار به تحسین کرد .


وسعت سیلابها و طنطنه آهنگ و سجع و قافیه عجیب قرآن بیشتر اوقات،بسیارى از مخالفین و مشرکین را منقلب مى کرد .

ــــــــــــــ
1- بررسى شیوه هاىِ … ص 121 به نقل از ، تاریخ ترقّى فکر ص 343 چاپ لندن 1875 .
2- همان .

نظر ه. ا. ر. گبیب درباره قرآن

اگر قرآن انشاى خود پیامبر بود ، سایر مردم هم مى توانستند رقابت کنند،بگذار دَه آیه قرآن را بیاورند و اگر نتوانستند اجازه بدهید قرآن را به عنوان معجزه مستدل و برجسته اى بپذیرند.

ــــــــــــــ
1- بررسى شیوه هاى … ص 120 به نقل از آئین محمدى .


نظر گوته درباره قرآن

سالیان درازى کشیشان از خدا بى خبر، ما را از پى بردن به حقایق قرآن مقدّس و عظمت آورنده آن دور نگه داشته اند اما هرقدر که ما قدم در جاده علم و دانش گذارده و پرده جهل و تعصبِ نا بجا را دریده ایم ، عظمت احکام مقدس اسلام که قرآن مجموعه آن است بُهت و حیرت عجیبى در ما ایحاد نموده است و به زودى این کتاب توصیف ناپذیر ، عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقى در علم و دانش جهان مى گذارد و در نتیجه ( قرآن ) جهان مدار مى گردد .

ــــــــــــــ
1- بررسى شیوه هاى … ص 59 به نقل از دکتر و پیر ، اثر هاشمى نژاد .


نظر ادوارد منتیت درباره قرآن

تمام آنهایى که با قرآن در زبان عربى آشنا هستند در ستودن لطافت و زیبایى این کتاب مذهبى اتفاق دارند .

ــــــــــــــ
1- بررسى شیوه هاى … ص 123 به نقل از ترجمه فرنسه ص 53 ، چاپ پاریس 1929.

نظر ویلیام مُویر درباره قرآن

قرآن شاهکار اسلام است قرآن عالى است و با کمال دقت آن چنان طرح ریزى شده که سوال بردار نیست (کامل روشن است .)


ــــــــــــــ
1- بررسى شیوه هاى … ص 12

نظر جیمز . ا مینچر درباره قرآن

قرآن مثل انجیل نیست بلکه در سبکِ قابل ستایشى نوشته شده است نه شعر است و نه نثر معمولى هنوز آن قابلیت را دارد که شنوندگان را به لذت و وجد و ایمان بر انگیزد.

ــــــــــــــ
1- مأخذ : بررسى شیوه هاى … ص 123 به نقل از اسلام مذهبى که درست شناخته نشده .

نظرهرتوپک هیر چفلد درباره قرآن

از این که قرآن را سرچشمه علوم مى یابیم نباید تعجّب کنیم تمام موضوعاتىکه مربوط به آسمان ها، زمین، زندگى، انسان، تجارت و انواع گوناگون معاملات است در عالى قرارگرفته … بدین طریق قرآن عهده دار بحثهاى بزرگى است و توسعه شگفت انگیز جهان اسلام در تمام شُعب علوم غیر مستقیم مدیون آن است … در الهامات قرآنى که براى مردم بیان شده است [حضرت] محمّد (ص) بارها توجّه مردم را به جنبش آسمانى و توجّه معنوى اشخاص جلب مىکرد همان طور که قسمت دیگرى از آیات الهى، آنان را به خدمت و کمک کردن به (البته نه تا سر حدّ بندگى و عبادت ) وادار مى کند …قرآن تحولى در مطالعات طبّى ایجاد کرده و دستور بررسى عالم طبیعت را به طور کلى داد.

ــــــــــــــ
1- مأخذ: بررسى شیوه هاى… ص124 به نقل از تحقیقاتِ جدید درباره انشاء و تفسیرِ قرآن ص9


نظر ولتر(1) درباره قرآن

نخستین کتابى که ولتر در آن آشکارا دفاع از مسلمانان وقرآن را بر عهده گرفت "شرعیات مردى شریف" نام داشت. وى در این کتاب معتقد است که همه ادیان روى زمین با عوام فریبى و زبان بازى رواج یافته اند، به جز دین اسلام که از میان همه ساخته هاى دست بشر، تنها دین خدایى به نظر مى رسد، زیرا قوانین آن پس از قرنها هنوز در سراسر دنیا اجرا مى شود. آنگاه ولتر در برابر انجیل و تورات به دفاع از قرآن مى پردازد و به یکى از مفسران تورات که قرآن را افسانه نامیده است سخت مىتازد:
قرآن در واقع مجموعه اى از پندهاى اخلاقى، دستورهاى دینى، راز و نیاز به درگاه خدا، تحذیر و تشویق جهانیان و شرح سرگذشت فرستادگان خداست که بنابر روایات عرب نقل شده است. آیا مى توان به پیروى از نیدهام احمق و بى سواد، چنین کتابى را افسانه نامید؟
در جایى دیگر براى تکذیب کسانى که قرآن را برگرفته از تورات و انجیل و پیامبر را تعلیم یافته سرجیوس راهب مى دانستند چنین مى افزاید:
قرآن نه یک کتاب تاریخ است که خواسته باشند در آن به تقلید از کتاب هاى یهودیان و یا انجیلى ها بپردازند و نه مجموعه اى از ضوابط و قوانین، مانند "سِفر لاویان" و "سفر تثنیه" یا مجموعه اى از رؤیاهاى پیامبرگونه و سرودهاى مذهبى، مانند مکاشفه یوحنا ....

 

--------------------------------------------------------------------------------

1-Voltair  

 

برگرفته از http://zolal.blogfa.com/post-90.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد