از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

فیفا: باقری زیدان فوتبال آسیاست

فیفا: باقری زیدان فوتبال آسیاست

کریم باقری

سایت فیفا در گزارشی مفصل درباره بازگشت کریم باقری به تیم ملی ایران این بازیکن را با "زین‌الدین زیدان" مقایسه کرد.

سایت فدراسیون جهانی فوتبال در این گزارش با اشاره به بازگشت کریم باقری به تیم ملی ایران می‌نویسد: چندین ستاره آسیایی در میان هواداران‌شان با زین‌الدین زیدان کاپیتان پیشین تیم ملی فرانسه مقایسه می‌شدند اما هیچ کدامشان به اندازه کریم باقری  که پس از جام جهانی 98 به این لقب رسید با زیدان شباهت نداشت.

خداحافظی ابتدایی باقری از فوتبال زمانی اعلام شد که "زیزو" پس از جام جهانی 2006 از فوتبال خداحافظی کرد، با این حال باقری زمانی به کلی از بازیهای ملی خداحافظی کرد که تیم ایران نتوانست به جام جهانی 2002 کره و ژاپن صعود کند.

با این وجود در حالی که اسطوره فرانسوی‌ها روی خداحافظی‌اش از فوتبال پافشاری کرد باقری که زیدان ایران خوانده می‌شود متقاعد شد که برای حضور در رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2010 به تیم ایران برگردد و هیچ چیز نمی‌توانست آمادگی بازیکن 34 ساله را با گل حیاتی که وی در نخستین بازی ملی‌اش پس از 6 سال به ثمر رسانده بود ثابت کند.

کریم باقری، لوتار ماتئوس

دایی زمانی که اعلام کرد که نام کریم باقری در فهرست تیم ایران برای بازی با امارات قرار دارد، هواداران را شگفت‌زده کرد اما در دراز مدت فوتبال ایران متوجه شد که این تصمیم می‌تواند باعث زنده شدن خاطرات خوب گذشته باشد.

دایی و باقری در یک روز و آن هم در ششم ژوئن سال 1993 بازی‌های ملی‌شان را ‌آغاز کردند و در مدت 8 سال حضوری پر ثمر در تیم ایران داشتند. خیلی طول نکشید که هر دو نقش کلیدی در تیم ایران پیدا کردند. در حالی که علی دایی با گل‌های فراوانش بزرگترین گلزن جهان شد، باقری در خط میانی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و گل‌های حیاتی را برای تیم ایران به ثمر رساند. همکاری این دو باعث صعود ایران به جام‌جهانی 98 فرانسه شد.

ایران در بازی مقابل استرالیا نزدیک به حذف شدن بود اما دو گلی که در 20 دقیقه پایانی به ثمر رسید باعث شد که ایران به جام جهانی صعود کند. باقری در دقیقه 71 اولین گل ایران را به ثمر رساند و پس از آن دایی با پاسی که به خداداد عزیزی داد باعث حذف تیم ونه‌بلز شد. تجربه بین‌المللی این دو همچنان در خاطره‌هاست.

این طبیعی است که دایی باید پس از کنار گذاشتن علی کریمی، کریم باقری را به تیم ملی دعوت می‌کرد. دایی در آن زمان گفت: «کریم بازیکن بزرگی است و ما قادر خواهیم بود از او در مقابل امارات استفاده کنیم.» و بازگشت باقری  موجی از هیجان را در میان تماشاگران و بازیکنان ایجاد کرد.

مهدی مهدوی‌کیا که تنها عضو باقیمانده از تیم جام‌جهانی 98 فرانسه بود در خوشامدگویی به باقری پیش‌رو بود: « کریم تجربه بسیار خوبی در بازیهای بین‌المللی دارد و این برای من باعث افتخار است که بازوبند کاپیتانی را به او تقدیم کنم.‌»‌

مسعود شجاعی یکی دیگر از کسانی بود که ورود باقری را خوشامد گفت:‌« پیش از این من بازیهای باقری را از تلویزیون تماشا می‌کردم و این شگفت‌انگیز خواهد بود که بتوانم در کنارش بازی کنم.»

باقری در دیدار برابر امارات 10 دقیقه به پایان بازی با سانتر شجاعی برای ایران گلزنی کرد. در وقتهای تلف شده هم زمانی که باقری به رضایی پاس داد او می‌توانست تیم ایران را برنده کند. اما مهاجم تیم صبا این موقعیت را از دست داد.

با این حال اسطوره گلش را به ثمر رسانده بود و ایران با این گل همچنان یکی از اصلی‌ترین شانس‌های صعود است. آنها می‌دانند که اسطوره بازگشته و این بهترین شرایط را ایجاد کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد