از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

پایان 40 سال زندگی با صدا و چهره آقالو

پایان 40 سال زندگی با صدا و چهره آقالو

زنده یاد احمد آقالو

یادنامه و کارنامه زنده یاد احمد آقالو

احمد آقالو از هنرمندانی بود که سال‌ها در عرصه‌های مختلف رادیو، تئاتر، سینما و تلویزیون درخشید و بازی‌هایی بیادماندنی از خود به یادگار گذاشت.

به گزارش خبرنگار مهر، آقالو فعالیت خود را در تئاتر از دهه 50 آغاز کرد و به سرعت به یکی از چهره‌های بازیگری مؤثر در عرصه تئاتر شناخته شد. بازی باورپذیر و بیان گیرای وی باعث شد حضوری چشمگیر و مورد پسند منتقدین، مخاطبان و همچنین اهالی و خانواده تئاتر داشته باشد.

وی که از شاگردان حمید سمندریان کارگردان و مدرس تئاتر بود، در نمایش‌های بسیاری به ایفای نقش پرداخت. "همشهری پرسه" مهدی هاشمی، "ازدواج می‌سی‌سی‌پی" حمید سمندریان، "یادگار سال‌های شن" علی رفیعی، "آئورا" آتیلا پسیانی، "مکتب" و "تراژدی کسری" مجید جعفری از جمله آثار تئاتری بود که آقالو به ایفای نقش در‌ آنها پرداخت.

اما بیشترین حضور آقالو در عرصه تئاتر در نمایش‌هایی بود که توسط محمد رحمانیان نوشته و کارگردانی شده بود. وی در نمایش‌های "مجلس‌نامه"، "مصاحبه"، "شهادت‌خوانی قدمشاد مطرب"، "خروس"، "پل"، "غروب روزهای پاییز" و "مرغ دریایی" به کارگردانی رحمانیان به صحنه رفت و نقش‌ آفرینی وی در "خروس" و "پل" همیشه در خاطر اهالی تئاتر باقی خواهد ماند.

آقالو فعالیت خود را در تئاتر از دهه 50 آغاز کرد و به سرعت به یکی از چهره‌های بازیگری مؤثر در عرصه تئاتر شناخته شد. بازی باورپذیر و بیان گیرای وی باعث شد حضوری چشمگیر و مورد پسند منتقدین، مخاطبان و همچنین اهالی و خانواده تئاتر داشته باشد.

آقالو در عرصه تئاتر‌های تلویزیونی نیز حضوری مؤثر داشت. "همه پسران من" و "کشتی اسپرانزا" محمد رحمانیان، "بازرس وارد می‌شود" رضا بابک، "کسب و کار آقای فابریزی" رضا خاکی و "ماه پنهان است" خسرو شایسته از تئاترهای تلویزیونی بود که آقالو در آنها بازی کرد. همچنین بازی وی در تله‌تئاتر "پسران طلایی" به همراه مهدی هاشمی بیادماندنی است.

این هنرمند فقید سینما و تئاتر از جمله کسانی بود که در عرصه صداپیشگی و دوبله و نمایش‌های رادیویی نیز حضوری تأثیرگذار داشت و نقش‌آفرینی وی در این عرصه نیز همواره قابل توجه بود.

زنده یاد احمد آقالو

اما شاید عرصه تلویزیون و حضور آقالو در مجموعه تلویزیونی "سلطان و شبان" به کارگردانی داریوش فرهنگ و بازی زیبای وی در نقش "کاتب" باعث شد که چهره وی شناخته تر شده و علاقمندان بسیاری پیدا کند. وی در این مجموعه در کنار هنرمندان چون مهدی هاشمی، گلاب آدینه، محمد مطیع، محمدعلی کشاورز و زنده‌یاد حسن کسبیان به ایفای نقش پرداخت.

آقالو در حوزه سینما نیز فعال بود. وی در بیش از 30 سال فعالیت خود در این عرصه نیز نظر بسیاری از منتقدین و اهالی سینما را به خود جلب کرد. از جمله فیلم‌هایی که این بازیگر فقید سینما در آنها حضور داشت می‌توان به "تمام وسوسه‌های زمین"، "دارا و ندار"، "مهره"، "عبور از تله"، "کودکانی از آب و گل"، "مجنون"، "گاهی به آسمان نگاه کن" و "یکه تکه نان" اشاره کرد.

همچنین آقالو توانست در سال‌های حضور در عرصه سینما جایزه بازیگر مکمل مرد هجدهمین جشن انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران را برای "گاهی به آسمان نگاه کن" کمال تبریزی را از آن خود کند. وی در جشنواره هشتم و بیست و یکم فیلم فجر نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد برای "تمام وسوسه‌های زمین" حمید سمندریان و "گاهی به آسمان نگاه کن" بود.

نگاهی به کارنامه کاری این هنرمند فقید عرصه بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون حاکی از توان بالا و حضور مستمر وی در بخش‌های مختلف دارد. متأسفانه در سال‌های اخیر آقالو به دلیل بیماری سرطان استخوان نتوانست همچون گذشته فعال باشد و تنها به حضور در بخش نمایش‌های رادیویی اکتفا کرد.

حال بعد از حدود 40 سال علاقمندان با چهره و صدای احمد آقالو خداحافظی کردند ولی همواره یاد و نقش‌آفرینی‌های وی در خاطره‌ها باقی خواهد ماند.

وی به دلیل بیماری از حضور در چند فیلم سینمایی، تله تئاتر تلویزیونی و تئاتر انصراف داد و تنها در سال 86 در نمایش "آنتیگونه در نیویورک" به کارگردانی هما روستا به صورت تصویری حضور داشت. حال بعد از حدود 40 سال علاقمندان با چهره و صدای احمد آقالو خداحافظی کردند ولی همواره یاد و نقش‌آفرینی‌های وی در خاطره‌ها باقی خواهد ماند.

روحش شاد و یادش گرامی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد