از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

آیا بوسیدن کار خطرناکیست؟

به من گفته شده بود " بهتره حواست باشه که چه کسی را بوس می کنی ! ". دبیرستانی بودم که بیماری مونو شایع شد . بچه ها یک ماه از مدرسه عقب افتادند ؛ به همه گفته شده بود که این مسئله به خاطر آن است که " تعداد زیادی از مردم ،‌تعداد زیاد دیگری را بوسیده اند" . وقتی این اتفاق افتاد فقط دو سه تا از بچه ها مونو[1] گرفته بودند که آنها حتی همدیگر را هم نمی شناختند ، بقیه اش هیجان زیاد ، شایعه و داستان بود .اما این " بیماری بوسیدن" ، که خیلی ها آن را اینطور می نامیدند، همیشه برای من جای سئوال داشت . آیا واقعاً خطرناکه ؟ آیا واقعاً بوس کردن کار پرریسکیه ؟

بیماری مونو از طریق عفونتی با ویروس اشتاین – بار[2]  (EBV)ایجاد می شود ، بعد از تماس با ویروس (EBV)، هیچگونه علامتی در بیمار دیده نمی شود- در واقع ، در بیش از 95% افراد بزرگسال ، شواهدی از وجود پادتن این ویروس که در گذشته به بدن وارد شده است ، دیده می شود ، اگرچه اکثر آنها هیچ بیماری مرتبطی را به خاطر نمی آورند. به دلایلی که همچنان ناشناخته مانده است ، فقط تعدادی از مردم بعد از تماس با ویروس (EBV)به بیماری مونو  که همراه با خستگی ،‌سردرد ،‌درد ماهیچه ها یا مفاصل ، تب ، ورم غدد لنفاوی و گلو درد است ، دچار می شوند .درست است که ویروسEBV در آب دهان موجود است و می تواند از طریق بوسیدن منتقل شود ، اما مونو بیماری بسیار واگیرداری نیست و همچنین از طرق دیگری هم مانند سرفه یا عطسه می تواند انتقال یابد . از آنجایی که هیچ گونه علامتی وجود ندارد ، جلوگیری از انتشار این ویروس کار آسانی نیست.حتی زمانی هم که علامتی هم وجود داشته باشد ، قبل از تشخیص بیماری هم می تواند مسری باشد.

سایر عفونت ها نیز می توانند موجب بیماری هایی شبیه به مونو مثل [3](CMV)و بقیه بیماری های ویروسی شوند. آزمایش های خون معمولاً می توانند در صورت لزوم به تشخیص بیماری مونو کمک کنند .

هیچ درمان مؤثر و قطعی برای این بیماری وجود ندارد ،‌اما استامینوفن یا ایپوبروفن و مایعات می توانند مفید باشند .اکثر کسانی که به این بیماری دچار می شوند ، بعد از مدت یک یا دو هفته کاملاً بهبود می یابند . در اغلب موارد احساس خستگی بیش از یک ماه به طول می انجامد ، اما حتی در آن موقع نیز بازگشت به حالت عادی انتظار می رود .به دلیل اینکه ممکن است طحال بزرگ شود و چنانچه آسیب ببیند ،‌می تواند پاره شود ، به افرادی که دچار مونو هستند توصیه می شود حداقل تا یک ماه بعد از بهبودی ، سراغ هیچگونه ورزشی نروند.

بیماری های عفونی مربوط به بوسیدن

در تبادل هرگونه ترشحی از بدن ، خطر انتقال عوامل عفونی وجود دارد . اگرچه بدن سیستم های دفاعی دارد که از عفونت ها جلوگیری می کند ولی آنها برای بعضی از عفونت ها بهتر از عفونت های دیگر عمل می کنند .برای مثال ، HIV و هپاتیت B به راحتی از طریق روابط جنسی منتقل می شوند، حال آنکه هپاتیت ‍ C به سادگی از این طریق انتقال نمی یابد .

به طور مشابه ، بعضی از بیماری ها به راحتی بیماری های دیگر ، از طریق بوسیدن انتقال نمی یابند . HIV به ندرت از راه بوس کردن سرایت می کند ؛ و چنانچه انتقال اتفاق بیافتد ، به خاطر زخم های بازی است که در دهان وجود دارند و امکان تماس با خون و نه فقط بزاق دهان را ایجاد می کنند .از سوی دیگر ، بسیاری از بیماری های ویروسی نیز از طریق بوسیدن انتقال می یابند : ویروس تبخال  ، عامل تاول های تبخالی ، تاول های ناشی از تب از این قبیل هستند . در حقیقت ، بیماری هایی که از طریق بوسیدن انتقال می یابند ، مانند مونو ، تأثیر کمی بر کل سلامتی بدن دارند .

نتیجه کلی

 اگرچه این مطلب درست است که ویروس EBV به راحتی از طریق بوسیدن از یک شخص به شخص دیگری انتقال می یابد ، معمولاً هیچ بیماری مرتبطی با این عفونت تشخیص داده نمی شود .حتی در زمان وقوع مونو ،‌بهبودی کامل در مدت زمانی کوتاه ، یک قاعده است .

پس باوجود اینکه " بیماری بوسیدن " واقعی است ، ولی عمل بوس کردن به ندرت خطری برای سلامتی شما محسوب می شود .

 
نوشته رابرت اشمرلینگ[4] ، انتشارات سلامت هاروارد
تهیه و ترجمه :گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ    www.seemorgh.com/health 

 

 

Mononucleosis(mono)[1]

[2] Epstein-Barr virus(EBV)

[3] Cytomegalovirus
.Robert Shmerling. [4]
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد