از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

بزرگداشت خسرو شکیبایی

بزرگداشت خسرو شکیبایی
«سلام. ای مهربان که نیستی حالا ...

بزرگداشت خسرو شکیبایی آقای هامون سینمای ایران امسال در جشنواره‌ی فیلم فجر با فیلم‌هایش، بدون حضورش و با قاب عکس‌هایش برپا می‌شود.

به گزارش ایسنا، این بازیگر که دریافت سه سیمرغ بلورین و یک دیپلم افتخار را از این جشنواره در کلکسیون افتخاراتش دارد، در هشتمین دوره‌ی جشنواره فجر به خاطر فیلم«هامون» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را گرفت، سال‌ها بعد به خاطره فیلم «کیمیا» دوباره این سیمرغ را به خانه برد و سومین سیمرغ خود را هم را برای بازی در فیلم «سالاد فصل» گرفت. از آخرین افتخارات شکیبایی هم دریافت دیپلم افتخار برای فیلم «اتوبوس شب» بود.

خسرو شکیبایی می‌گفت: «مردم بدون من، همیشه مردم‌اند؛ من اما بدون مردم، مُرده‌ام.»

این بازیگر سینما و تئاتر ایران در گفت‌وگویی سالها قبل درباره‌ی تماشاگران فیلم‌هایش این جملات را مطرح کرد و گفته بود: «ما ماحصل نیروی ذهنی و خاطرات عزیز مردم هستیم. هنر بدون مردم مثل درخت بدون ریشه است بازیگر بدون تماشاگر یعنی هیچ.»

او همچنین در بیوگرافی‌اش نوشته بود: «خسرو شکیبایی زاده خاک پاک تهرون، بزرگ شده بازارچه قنات‌آباد، مخلص تمام عاشقای ایرون و همین حالای ایرون. متولد هفتم فروردین 1323.

و الآن هم آدمی هستم ساده و معمولی. از کرم خدا و لطف مردم یک تیمچه هنری داریم پیشکش همین مردم.»

شکیبایی فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، با بازی در نقش کوتاهی در فیلم «خط قرمز» (مسعود کیمیایی، 1361) اولین حضورش را در سینما رقم زد و با «هامون» داریوش مهرجویی در خاطره‌ها ماندگار شد.

شکیبایی در حدود 40 فیلم سینمایی حضور داشته است؛ که از میان آنها می توان به «دادشاه»، «صاعقه»، «دزد و نویسنده»، «رابطه»، «ترن»، «شکار»، «عبور از غبار»، «ابلیس»، «جست‌وجو در جزیره»، «بانو»، «پرواز را به خاطر بسپار»، «سارا»، «یک بار برای همیشه»، «بلوف»، «پری»، «درد مشترک»، «لژیون»، عاشقانه»، «خواهران غریب»، «سایه به سایه»، «سرزمین خورشید»، «روانی»، «زندگی»، «‌میکس»، «کاغذ بی‌خط»، «دختری به نام تندر»، «مزاحم»، «صبحانه‌ای برای دو نفر» ، «نسکافه داغ داغ» و«دلشکسته» اشاره کرد.

سال گذشته آنونس‌های جشنواره‌ی فیلم فجر با صدای خسرو شکیبایی پخش شد.

او امسال با «حیران» به کارگردانی شالیزه عارف‌پور در قاب سینماها حضور دارد و برای تماشاگرانش در فجر زنده است.

شکیبایی بازیگر خاطره‌های «هامون»، «مدرس»، «خانه سبز»، «روزی روزگاری» تیر ماه گذشته بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت و در ردیف 144 شماره 24 قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برای همیشه آرام گرفت.

کیومرث پوراحمد درباره‌ی شکیبایی گفته بود: « او بازیگری یگانه است که برای یافتن جایگزینی برای او 30 الی 40 سال زمان لازم است.»

او مطرح کرد: «گرچه بازیگری «شکیبایی»، بیشتر غریزی و مبتنی براحساس بود، اما با این حال او دارای نوآوری‌های زیادی بود و می‌توانست ویژگی‌های متعددی را به تک‌تک شخصیت‌ها تحمیل کند و در فیلم «اتوبوس شب» نیز که آخرین کار مشترک ماست، نقشی که او ایفا کرد با آنچه در فیلمنامه و ذهن من بود، بسیار متفاوت انجام شد. »

در بخشی از یادداشت احمد بیگدلی داستان‌نویس معاصر در روزهای درگذشت خسرو شکیبایی آمده است:

«سلام. ای مهربان که نیستی حالا تا دست‌های مهربانت را بفشارم، تو دیگر به خواب می‌مانی: خواب خوش تمام سحرهای مه برمی‌خیزم تا غوغای گنجشک‌ها را بر درخت انار همسایه تماشا کنم.»  

برگرفته از سایت تبیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد