از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

نصایح ایرانی رویترز به اوباما

سرویس بین الملل تابناک - دولت اوباما در حال بررسی گزینه هایی است تا بتواند روابط خود با ایران را از سر گیرد ، چیزی که دولت جدید آن را تجدید نظر کامل در استراتژی خود نسبت به ایران می خواند.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارش تحلیلی خود در خصوص آینده رابطه ایران و آمریکا ،به اوباما سه توصیه برای بهبود این رابطه کرده است. 

سه گزینه برای اوباما 

این خبرگزاری نخستین راه حل را در گشایش دفتر منافع آمریکا در تهران عنوان می کند و می افزاید: اولین گزینه، ایجاد روابط دیپلماتیک در سطح پایین است. مانند دفتر منافع آمریکا در کوبا. چنین تصمیمی در زمان ریاست جمهوری بوش انجام گرفت اما عملی کردن آن به دولت بعدی واگذار شد. یکی از دیپلمات های اروپایی در این رابطه می گوید: با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری در ایران،به احتمال زیاد آمریکا در انجام این طرح تاخیر ایجاد می کند تا موجب تقویت بیشتر پایگاه احمدی نژاد در ایران نشود.

رویترز در خصوص دومین گزینه اینگونه سخن می گوید: مخاطب قراردادن مردم ایران و تقویت روابط فرهنگی و ورزشی راهکاری امید بخش و عملیاتی است .به طور نمونه در یک سخنرانی یا نامه ای سر گشاده -که ممکن است کمتر مورد توجه قرار داشته باشد و با جدیت دنبال نشود- می توان با احترام با مردم ایران سخن گفت کما اینکه جورج بوش هم چندین بار مردم ایران را مستقیما مورد خطاب قرار داده بود.هر چند یکی از مقامات عالی رتبه دولت آمریکا وجود گزارشاتی مبنی بر کار قبلی برای تنظیم چنین نامه ای را تکذیب کرد و گفت: مذاکرات هنوز در مراحل اولیه است.

اما با تمام این باید ها و نبایدها به نظر می رسد این ابزار یکی از موثرترین ابزارهای اوباما در نزدیک شدن به ایران باشد.

رویترز بسته پیشنهادی خود به اوباما را با سومین پیشنهاد تکمیل می کند،در خصوص گزینه آخر اینگونه پیشنهادش را مطرح می سازد: دولت آمریکا به جای تاکید بر یک مسئله خاص و تلاش برای حل آن مانند مسئله هسته ای ، باید مباحث چندگانه ای را در مذاکرات خود با ایران اتخاذ کند ، به عبارت دیگر، بدون گذاشتن پیش شرط، برای شکستن یخ روابط بین دو کشور تلاش کند.

مسائلی چون روابط ایران با آمریکا، افغانستان، عراق، تنش های فلسطین ـ اسرائیلی و همچنین مسائل هسته ای ایران. این همان اتفاقی بود که در حد بسیار ضعیفی در زمان بوش انجام شد که طی آن دو طرف بر سر مسائل عراق بر سر میز مذاکره نشستند.

با توجه به اهمیت مسئله هسته ای برای ایران، اشاره به این نکته ضروری است که آمریکا و اروپا از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران را مشروط به توقف فعالیت های موجود خصوصا خنی سازی کرده اند که تا به حال چنین اقدامی از طرف جمهوری اسلامی ایران به کلی منتفی اعلام شده است.و به نظر می رسد غرب به رهبری آمریکا باید در نوع مواجهه خود با مسئله هسته ای ایران مسیرهای دیگر را هم امتحان کند

تحریم های بیشتر؟

رویترز در انتهای این گزارش با مطرح ساختن تیتر بالا می گوید: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در مراسم تنفیذ خود در سنا اظهار داشت که"در صورت عدم تغییر در سیاست های ایران، دولت اوباما قصد دارد تحریمهای بیشتری را بر علیه ایران اتخاذ کند. این تحریم ها در حوزه اقتصادی و تکنولوژیکی خواهد بود". 

به هر حال، بازنگری دولت اوباما در مورد تعامل با ایران به زمان نیاز دارد و به توافق رسیدن ارگان های دولتی آمریکا بر سر این موضوع ممکن است چند ماهی به طول انجامد.هر چند بعید به نظر نمی رسد که در صورت به نتیجه نرسیدن تلاشهای دو طرف ( ایران و آمریکا )شاهد افزایش تنش میان آنها حتی بیشتر از زمان بوش باشیم. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد