از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

واشنگتن تایمز: مذاکرات محرمانه هاشمی ثمره با آمریکایی ها

اعتماد: انجام چهار دور مذاکره محرمانه و غیررسمی بین تعدادی از مقامات امریکایی و مشاوران نزدیک رئیس جمهوری ایران در اروپا اگرچه در سال 2008 و دوره ریاست جمهوری جرج بوش رئیس جمهوری پیشین امریکا صورت گرفت اما منابع خبری غربی اعلام کردند این ملاقات ها با ابتکار عمل باراک اوباما رئیس جمهوری جدید امریکا انجام شده است.

در همین باره خبرگزاری فرانسه گزارش داد اوباما حتی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز سعی کرد با استفاده از کارشناسان امریکایی با ایران و سوریه تماس برقرار کند.

روز شنبه مدیر موسسه بین المللی پاگواش گفت این موسسه طی چند ماه اخیر بانی برگزاری چهار نشست بین کارشناسان منع گسترش سلاح های هسته یی با مقام های ارشد ایرانی شده است که این تماس ها به گفته جفری باوتول مدیر شعبه گروه پاگواش در پایتخت های اروپایی و در سطح های خیلی بالا برقرار شده بود.

ویلیام پری وزیر دفاع سابق امریکا که در مبارزات انتخاباتی باراک اوباما نقش داشت، در برخی از این نشست ها حضور داشت.

همچنین روزنامه واشنگتن تایمز نیز در گزارشی زیر عنوان «ملاقات رئیس پیشین دفاع با دستیار تهران» به نقل از یک فرد آگاه از گفت وگوهای پشت صحنه با ایران نوشت؛ ویلیام جی پری وزیر پیشین دفاع امریکا، در سال گذشته ملاقات هایی را با یک مشاور ارشد محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران انجام داد که تاکنون فاش نشده است.

واشنگتن تایمز افزود؛ این فرد که خواسته است به خاطر حساسیت موضوع از وی نام برده نشود، می گوید گفت وگوهایی که با مجتبی ثمره هاشمی نزدیک ترین دستیار آقای احمدی نژاد انجام گرفت تبادل نظرهایی با هدف روشن ساختن دو طرف در درکی بهتر از مواضع یکدیگر بود، نه چانه زدن.

واشنگتن تایمز همچنین خاطرنشان کرد؛ مقامات سابق امریکایی با ایرانیان گفت وگوهایی متعدد داشته اند اما شمار گفت وگوها با مقاماتی با نفوذ نظیر آقای ثمره محدود بوده است.

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و حمید مولانا مشاور احمدی نژاد از جمله افراد دیگری هستند که گفته می شود در این مذاکرات با مقامات امریکایی حضور داشته اند. هر یک از این کنفرانس ها بین یک تا دو روز بوده که آخرین آن هم در اتریش برگزار شده است. با این وجود باوتول در گفت وگو با بی بی سی حاضر نشد هویت مقامات ایرانی و امریکایی را که در این کنفرانس ها حضور داشتند، فاش کند.

در همین راستا وزیر اطلاعات ایران در واکنشی به گزارش واشنگتن تایمز دایر بر دیدار یک مشاور بلندپایه محمود احمدی نژاد با آقای پری، از موضع گیری روشن درباره این دیدار خودداری کرده و تنها گفته بود «مذاکره یی رسمی» میان دو کشور انجام نشده است.

غلامحسین محسنی اژه یی روز شنبه در گفت وگو با مهر گفت؛ «معنای مذاکره کاملاً مشخص و جدا از طرح برخی مباحث است، لذا تاکنون مذاکره یی با امریکا رخ نداده است چراکه امریکا باید رویه زورگویانه و ظالمانه خود را در جهان تغییر دهد.»

در این میان یک روز پس از آنکه این سازمان بین المللی تایید کرد میزبان یک سری دیدارهای محرمانه میان سیاستمداران بلندپایه امریکا و ایران بوده است، گزارش های دیگری منتشر شد که اعلام می کند باراک اوباما مبتکر انجام دیدارهای مذکور بوده است.

باراک اوباما با وعده انجام مذاکره مستقیم و بی شرط با تهران ساکن کاخ سفید شده است و با اقداماتی که تاکنون انجام داده، انتظار می رود تحرک تازه یی در عرصه دیپلماسی امریکا با ایران دیده شود. سوزان رایس نماینده جدید ایالات متحده در سازمان ملل دوشنبه گذشته در همین باره خاطرنشان کرده بود زمان گفت وگوی مستقیم با ایران فرا رسیده است.

در همین حال خبرگزاری آلمان ضمناً از احتمال سفر قریب الوقوع دنیس راس نماینده ویژه باراک اوباما به تهران خبر داد. به گزارش خبرگزاری آلمان این مقام مساله اتمی ایران را مهم ترین موضوع در سیاست خارجی امریکا می داند. او در ماه سپتامبر سال گذشته خواستار تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران شد تا باراک اوباما بتواند در آغاز دوران ریاست جمهوری خود سیاست شیرینی و شلاق امریکا را بهتر به ثمر برساند. اوباما همواره تاکید کرده است قصد دارد تهران را با گفت وگوی مستقیم و جدی به تغییر روش وا دارد، اما روشن نیست که صرف نظر از اعزام فرستاده ویژه، مذاکرات در چه سطحی انجام خواهد شد. احتمال اینکه اوباما حاضر شود پیش از قابل لمس شدن یک موفقیت شخصاً با ایران مذاکره کند، بسیار کم است. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد