از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

روشی برای جلوگیری از عکاسی با موبایل

اما اکنون یک گروه از محققان سیستم تازه ای را ابداع کرده‌اند که به صورت خودکار می‌تواند تلفن همراهی را که قصد تصویربرداری دارد تشخیص دهد و با ارسال یک پرتو مادون قرمز، تصویری را که این دوربین تهیه کرده از بین ببرد.

در گذشته برای جلوگیری از تصویر برداری به وسیله دوربینهای کار گذاشته شده در تلفنهای همراه از سیستم های انتقال امواج تلفنی موسوم به "بلو توث ‪ "Bluetoothیا سیستم های رادیویی برای ارسال پیام به دارندگان تلفنهای همراه دروبین دار و هشدار دادن در خصوص ممنوعیت عکسبرداری استفاده می‌شد.

فناوریهای دیگری که در این مورد به کار می‌رفت متکی به نرم‌افزارهای خاصی بود که شخص باید از قبل ان را در تلفن همراه خود جای می‌داد تا بتواند پیامهای مربوطه را دریافت کند.

اما هیچ یک از این فناوریها برای بازداشتن افرادی که مصمم به تهیه تصویر بودند کفایت نمی‌کرد.

به نوشته هفته‌نامه علمی نیوساینتیست یک گروه از محققان در موسسه تکنولوژی جورجیا واقع در آتلانتا پروژه تازه‌ای را در این زمینه طراحی کرده‌است که جزییات آن در روز ‪ ۱۲سپتامبر (هفته آینده) در کنفرانس بین‌المللی "یوبی کامپ ‪ "UbiCompدر توکیو ارایه خواهد شد.

سامانه پیشنهادی این محققان متشکل از یک دوربین ویدیویی مادون قرمز است که در اطراف آن حلقه‌ای از پرتوافکن (پروژکتور) های مادون قرمز قرار داده شد.

این پروژکتورها به یک کامپیوتر روی میزی و یک پروژکتور عادی که با نور متعارف کار می‌کند متصلند.

پرتوافکن های مادون قرمز همه چیزهایی را که در یک شعاع ده متری قرار دارند با نور مادون قرمز که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود روشن می‌کنند.

این پرتوها ضمنا با پرتوهایی که از منابع دیگر می‌آیند مخلوط نمی‌شوند.

دوربین ویدویی پرتوهای بازتابیده شده از اجسامی را که در این محدوده ده متری قرار دارند دریافت می‌کند و اطلاعات مربوطه را به کامپیوتر انتقال می‌دهد.

کامپیوتر قادر به تشخیص دوربینهای درون تلفنهای همراه است زیرا نوری که از این دوربینها بازتابیده می‌شود درخشانتر از نوری است که از دیگر اجسام در محدوده ده متری منعکس می‌شود.

علت این امر آن است که در این دوربینها و نیز همه دوربینهای دیجیتالی نوعی سنجنده سیلکنی کار گذارده شده که از خاصیت "بازتابش معکوس ‪ "retro-reflectiveبرای تهیه تصویر استفاده می‌کند.

این سنجنده‌ها نور بازتابیده شده از اجسام را مستقیما به منبع آن باز می‌گردانند. در حالیکه دیگر سطوح این نورها را در جهات مختلف پراکنده می‌سازند. به این ترتیب نور بازتابیده شده از این دوربینها از شدت بیشتری برخوردارند.

به محض آنکه کامپیوتر این قبیل نورهای بازتابیده شده را که نشانه وجود دوربین همراه است دریافت می‌کند به پروژکتور معمولی فرمان می‌دهد که پرتوی با سطح مقطع ‪ ۵تا ‪ ۱۰سانتیمتر متشکل از نور عادی چشمک زننده و تغییر رنگ دهنده، به سمت دوربین تلفن همراه ارسال کند.

این امر موجب می‌شود تصاویر تهیه شده به وسیله دوربین محو و سفید شوند. زیرا نور سنج دوربین نمی‌تواند خود را با نور متغیری که دریافت می‌کند تطبیق دهد و به این ترتیب تصویر نهایی خراب می‌شود.

به گفته جک برازیل از شرکت هیولت پاکارد که در زمینه فناوریهای تقویت کننده حریم خصوصی تحقیق می‌کند، طرح پیشنهادی درخور توجه است زیرا نخستین مورد است که از خاصیت بازتاب-معکوس دوربینهای دیجیتالی و تلفنهای همراه استفاده می‌کند.

اما به اعتقاد این محقق این سیستم با برخی محدودیتها همراه است زیرا به عنوان مثال ممکن است در نزدیک یکی از اشیای حفاظت شده جرمی رخ دهد و در همان حال شاهدی قصد داشته باشد از وقوع جرم مدرکی تصویری تهیه کند. در این حال این سیستم چنین امکان کمیاب یا منحصری را از بین می‌برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد